در بازدید دستیار ویژه وزیر خارجه در حوزه خزر تأکید شد:

بهره گیری از تمام ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی جهت توسعه همکاری‌های منطقه ای

دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر از نخستین منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی شمال ایران دیدار کرده و در جریان نشست با معاون و مدیران این سازمان؛ منطقه آزاد انزلی را دارای ظرفیت ها، فرصت ها و مزیت های خوبی برای توسعه همکاری های منطقه ای اعلام کرد.

علیرضا جهانگیری با اشاره به روند رو به گسترش وتعمیق چندجانبه گرایی در مناسبات کشورهای حاشیه دریای خزر، افزایش و توسعه این همکاری ها را از مسائل زیست محیطی به حوزه های ترانزیتی و گردشگری حائز اهمیت برشمرد و اظهار داشت: بهره گیری از ظرفیت های موجود در رژیم های همکاری فی مابین که شامل عضویت مشترک در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای، و سازمان همکاری اقتصادی اکو می باشد؛ فرصت مناسبی برای ارتقاء سطح مبادلات کشورهای منطقه محسوب می شود.

جهانگیری با اشاره به مزایا و معافیت های قانونی منطقه آزاد انزلی که فرصت مغتنمی برای حضور و سرمایه گذاری مشترک در حوزه های مختلف اقتصادی، گردشگری، تولیدی-صنعتی و …. ارزیابی می شود، اضافه کرد: از سوی دیگر بهره مندی از زیرساخت های مناسب بندری، لجستیکی در منطقه آزاد انزلی دیگر فرصت کم نظیر این منطقه برای همکاری های ترانزیت بین المللی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر با استقبال از طرح در حال پیگیری سازمان منطقه آزاد انزلی برای ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای حاشیه بزرگترین دریاچه جهان، آمادگی خود و مجموعه وزارت امور خارجه را برای معرفی بسته های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد انزلی در سطح کشورهای منطقه اعلام کرد. علیرضا جهانگیری از حضور فعال منطقه آزاد انزلی در جریان کمیسیون های مشترک اقتصادی کشورمان با کشورهای حاشیه دریای خزر استقبال کرد و از سازمان منطقه آزاد انزلی برای حضور در همایش کشورهای خزر که در آذر ماه سالجاری به میزبانی کشورمان در تهران برگزار می شود، دعوت به عمل آورد.

گفتنی است در این نشست معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به برنامه های متنوع سازمان متبوع خود جهت ایفای نقش محوری در مسیر توسعه همکاری های منطقه ای کشورمان اضافه کرد: ایجاد کارگروه فعال سازی کریدور شمال جنوب با همکاری نهادهای ذی نفع داخلی و خارجی؛ حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی؛ هم افزایی مستمر با وزارت امورخارجه، سازمان توسعه تجارت و اتاق های بازرگانی بهمراه برگزاری نشست های کاری متعدد ظرف سالهای اخیر در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی بوده است.

وحید طالب پور با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی ظرف سالهای اخیر تفاهم نامه های متعددی با مناطق ویژه اقتصادی اکتائو قزاقستان، لوتوس و دوبنا روسیه در راستای ترسیم الگویی برای همکاری مشترک منعقد کرده، گفت: هم اکنون در حال رایزنی برای ارتقای سطح این مناسبات به منطقه آزاد مشترک می باشیم و ایجاد منطقه آزاد مشترک با کشورهای هدف، به ویژه حاشیه دریای خزر، در جهت اجرای سیاست های منطقه گرایی جمهوری اسلامی ایران، در دستور کار این سازمان قرار دارد.

طالب پور از تهیه، تدوین و انتشار مجموعه طرح های سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی در قالب کتاب کیمیا که به چهار زبان ترجمه و منتشر شده، خبر داد و افزود: بسترسازی برای سرمایه گذاری مشترک بهمراه گسترش ظرفیت های حمل و نقلی، و ترانزیت کالا از طریق دو بندر انزلی و کاسپین که در محدوده این منطقه قرار دارد زمانی از اهمیت بیشتری پیدا می کند که عنایت داشته باشیم در آینده نزدیک با اتصال این منطقه به شبکه ریلی امکان حمل و نقل کالا در این مسیر چند برابر شده و زمینه فعال شدن کریدور شمال جنوب مهیا می گردد.

گفتنی است در این دیدار که مدیران روابط عمومی و امور بین‌الملل، سرمایه‌گذاری و صنایع سازمان منطقه آزاد انزلی حضور داشتند، دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر و هیأت همراه از امکانات بندری و تولیدی-صنعتی این منطقه دیدار کردند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=12540

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: