هیچ نهاد و ارگانی جلودار زیر درختی‌ها نیست

شکل‌گیری پدیده مافیایی زیردرختی‌ها در جزیره کیش

نام جزیره کیش همیشه تداعی کننده آرامش و زیبایی و نظم و امنیت بوده، اما مدتی است که این جزیره با پدیده ای شوم به نام زیر درختی‌ها مواجه است. شاید برای شما هم جذاب باشد که بدانید زیر درختی‌ها چه کسانی هستند و چه می‌کنند .

زیردرختی‌ها شبانه روز بساطشان در پارک‌ها و کنار ساحل برپاست، با برق دزدی شروع به کار می‌کنند، به ظاهر موتور برقی اجاره میدهند اما !

وقتی از کنارشان رد می‌شوید گذشته از ایجاد چهره‌ ناخوشایند برای جزیره‌ای که نظم و استاندارد بین‌المللی یک اصل اساسی محسوب می‌شد، حضور این افراد در گوشه‌های خلوت که مردم و گردشگران را به سمت خود دعوت می‌کنند، حس ناامنی ایجاد می‌کند.

اکنون اما به علت بی‌توجهی به این پدیده، در اکثر نقاط جزیره می‌توانید زیر درختی‌ها را در دسته‌های چند نفره ببینید که در کنار تمامی ‌اسکله‌های تفریحی جدید و قدیم، ساحل مرجان، مارینا، سیمرغ، تا حد فاصل زیتون موتورهایشان ردیف چیده شده و حتی گاه تردد را برای عابران سخت می‌کنند.

بساطی‌های زیر درختی اما در حال تبدیل شدن به نوعی از باندهای مافیایی هستند و به مردم پیشنهاد اجاره خانه شبانه، فروش مشروبات الکی، مواد مخدر و… هم می‌دهند.

همچنین بنا به گفته شاهدان عینی شبی نیست که نزاع و در گیری توسط زیر درختی‌ها اتفاق نیافتد چه بین خودشان و چه با مشتریان نگون بختی که با آنها وارد معامله می‌شوند و بعد متوجه انواع و اقسام ترفندها و کلک‌های ایشان می‌شوند.

این روز‌ها حتی زیر درختی‌ها پا را فراتر نهاده و برای نوامیس مردم مزاحمت و ایجاد نا امنی می‌کنند! اما در جزیره کیش اراده جدی برای جمع آوری زیر درختی‌ها نیست، اگرچه گهگاهی توسط نیروی انتظامی‌ اقداماتی انجام می‌شود و چند ساعتی غیب می‌شوند اما بعد از مدتی دوباره به پاتوق‌های خود باز می‌گردند و مشغول به ….

در این پرونده اما قصد نداریم به تمامی تخلفات زیر درختی‌ها بپردازیم و تنها بحث اجاره موتور برقی را باز می‌کنیم، موضوعی که در ظاهر کسب و کار پوششی آنها برای پرداختن به امور غیرقانونی در جزیره زیبای کیش است.

پرونده اجاره موتور برقی

نخستین سوالی که در زمینه اجاره موتور برقی در جزیره کیش از مسئولان مطرح است و بهانه و پوشش اصلی پهن کردن بساط زیردرختی‌ها هم محسوب می‌شود، این است که آیا اجاره موتور برقی دراین جزیره ممنوع است یا خیر؟

اگر این موضوع ممنوع است و نیازمند مجوز است، چطور عده ای فرصت طلب در جای جای جزیره و حتی مقابل جایگاه داران قانونی که با سختی مجوز فعالیت گرفته اند، اجاره می‌پردازند و این روزها حال و اوضاع مناسب اقتصادی ندارند به اجاره دادن موتور برقی می‌پردازند و حتی سایت‌های رسمی‌ دراین زمینه دارند؟!

 

زیر درختی‌ها و مشکلات امنیتی برای مسافران

از آنجا که هیچ نظارتی بر فعالیت زیردرختی‌ها وجود ندارد آنها در این بازار همه جوره جولان می‌دهند. قیمت‌های عجیب اجاره را که کنار بگذاریم  مساله نداشتن امنیت در موتور برقی‌هایی که اجاره می‌دهند مطرح است هم از نظر فنی، هم از نظر بیمه ای و هم از این جهت که هیچ ضابطه ای در اجاره موتور برقی ندارند، گاها این موتور‌ها را به کودکانی اجاره میدهند که قادر به راندن دوچرخه هم نیستند یا بعضا به اشخاصی اجاره می‌دهند که تعادل و توانایی راه رفتن روی خط مستقیم را ندارند.

این اقدامات بارها باعث تصادف شده است تصادف‌هایی که اکثرا ناشی از مشکلات فنی این موتور‌هاست.

فارغ از مشکل تصادف، چالش بعدی مسافران درگیری‌های هنگام تحویل موتور به زیر درختی‌هاست که  تمام ایرادات موتور را ناشی از استفاده بد مسافران اعلام می‌کنند و به همین بهانه اقدام به اخاذی و دریافت هزینه‌های گزاف از اجاره کنندگان کرده که همین امر نیز عموما به دعوا درگیری در مسیر استراحت، تردد و تفریح سایرین منجر می‌شود.

 

ایجاد مشکلات اقتصادی برای جایگاه داران قانونی

پای صحبت یکی از جایگاه داران اجاره دوچرخه و موتور نشستیم او که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار اف زد نیوز گفت: هنوزهم با یک سرچ ساده در گوگل متوجه می‌شوید که موتور سواری یکی از تفریحات وجاذبه‌های جزیره کیش معرفی می‌شود.

زمانی سازو کار و نظارت خاصی برای اجاره موتور شارژی وجود داشت و همه چیز دراین زمینه قانونمند بود، آموزش‌های لازم برای اجاره موتور به جایگاه داران داده شده بود و ما موظف بودیم برای اجاره به مسافرین، قوانین خاصی را رعایت کنیم،از نصب پلاک و تست فنی و ظاهری دائم موتور‌ها قبل از اجاره بگیر تا احراز هویت و سن مجاز و تست رانندگی ایمن شخص اجاره کننده…

ما موظف بودیم که قوانین جزیره را به اجاره کنندگان گوشزد کنیم، شامل قوانین جزیره، سرعت مجاز، استفاده از کلاه ایمنی و…

ساز و کار خوب و نظام مندی در این حوزه برقرار بود هم ازنظر اقتصادی برای همه خوب بود و هم از نظر ایمنی و امنیت مسافرین تا جایی که در سال   ۱۳۹۸  اجاره موتور شارژی در جزیره کیش توسط علی اصغرمونسان رئیس وقت منطقه آزاد کیش غیر قانونی اعلام شد.

چیزی که ما شنیدیم این بود که یکی از اقوام ایشان از پیست دوچرخه و موتور به خیابان رفته و تصادف کرده بود که البته مقصر این اتفاق هم تخلف شخص اجاره کننده بوده است.

بعد از این اعلام  سر و کله دلالان اجاره موتور در این بازار باز شد و تا کنون ادامه دارد و امروز با باند بزرگی چنان پیچیده مواجه هستیم که هیچ کس هم جلودار اینها نیست.

باور کنید امروز تمام جایگاه داران از این موضوع ضررهای زیادی را متحمل شده اند.

مسافرین جزیره کیش به خاطر هوای گرم و شرجی و شرایط آب و هوایی فقط ۵ ماه از سال را دوچرخه سوار می‌شوند و حتی درهمان ۵ ماه سال هم بیشتر رغبت به موتور سواری دارند و چون برای ما جایگاه داران ممنوع است مجبور هستند به صورت غیر قانونی اجاره  کنند، این امر باعث مشکلات متعدد اقتصادی برایمان شده و این شبهه در ذهن همه ما بوجود آمده که چطور اشخاصی که حتی یک برگ کپی شناسنامه و کارت ملی در هیچ ارگانی ندارند به راحتی در این جزیره جولان میدهند و ما که با سازمان قرار داد داریم، از چندین ارگان جواز کسب اخذ نموده ایم و اجاره پرداخت می‌کنیم نمی‌توانیم در این بازار سهمی‌داشته باشیم! جالب اینجاست که هیچ شخصی به ما روی خوش نشان نمی‌دهد انگار خیلی‌ها از این موضوع سود می‌برند، تعجب می‌کنیم از مدیران جزیره که مگر می‌شود از حق سازمان که بیت المال است به همین راحتی بگذرند، مرکز ورزش، اجرائیات، گردشگری، خدمات، نیروی انتظامی، به همه مراجعه کرده ایم و هیچ اتفاقی نیافتاده است، قانون برای ما قانون است  اما برای این مافیا چیزی شبیه شوخی است!

اعتراض و تجمع صنفی هم جواب نداد

در راستای همین مشکلات روزافزون، جایگاه داران هفته پیش در مقابل ساختمان منطقه آزاد کیش مانند سال‌های گذشته  برای اعتراض به این بی نظمی‌تجمع کردند که تا این لحظه بی نتیجه و تاثیر مانده است و همچنان هیچ نهاد رسمی‌پاسخگوی این موضوع نیست و هیچ نهادی جلو دار زیر درختی‌ها نیست.

اما در پایان از آقای عبدالملکی مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی که به مبارزه با فساد معروف است انتظار داریم برای این موضوع که یکی از مشکلات بزرگ و رو به رشد جزیره کیش است  تدبیری اندیشیده و درخواست داریم که نهاد‌های مسئول پاسخی در خور در این زمینه ارائه دهند. همچنین اگر اقداماتی در این زمینه صورت گرفته به صورت شفاف در اختیار مخاطبان و متعاقبا مردم  شریف جزیره کیش قرار دهند تا بدانیم مشکل کار در کجاست ؟ چه کسانی دراین زمینه دست دارند؟ چگونه است که کسی جلو دار این زیر درختی‌ها نیست؟

 

با اینکه می‌دانیم اشراف کامل در مورد پرونده‌های مورد بحث دراین مطلب از طرف نهاد‌های مدیریتی و امنیتی وجود دارد اما در صورت درخواست نهادهای مسوول و ذیربط مستندات تصویری متعددی که نزد اف زد نیوز نیز محفوظ و قابل ارایه است.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=9655

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: