پنل تخصصی شناسایی ظرفیت‌ها و توسعه کریدور شرق

پنل تخصصی به میزبانی سازمان منطقه آزاد چابهار با عنوان «شناسایی ظرفیت‌ها و توسعه کریدور شرق» با حضور مدیران مناطق آزاد و متخصصین حوزه برگزار شد.

 در حاشیه نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد کشور که از تاریخ ۲۷ الی ۳۰ تیر در نمایشگاه بین‌المللی مشهد در حال برگزاری است، پنل تخصصی به میزبانی سازمان منطقه آزاد چابهار با عنوان «شناسایی ظرفیت‌ها و توسعه کریدور شرق» با حضور مدیران مناطق آزاد و ویژه شرق کشور، متخصصین، کارشناسان ارشد و فعالان لجستیکی بخش خصوصی برگزار شذ.

محمد هدایی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار به‌ نمایندگی از میزبان، هدف از برگزاری این نشست را ارتقای روابط بین مناطق آزاد و ویژه شرق کشور و افزایش نقش لجستیکی آن‌ها اعلام کزد و بر جایگاه بندر چابهار به‌عنوان قطب اصلی ورود و خروج کالا در محور شرق تأکید نمود.

مدیرعامل مؤسسه آمادگران نیز با اشاره به اهمیت نقش لجستیک و زنجیره تأمین در رشد تجارت و توسعه کشور و منطقه گفت: تغییر رویکرد از مدیریت بنگاه به مدیریت یکپارچه زنجیره‌ای از بنگاه‌ها ضروری است و توسعه متوازن در زنجیره تأمین، لجستیک تجاری، محور رشد و توسعه اقتصادی کشور است.

مجتبی سلیمانی سدهی افزود: متوسط ارزش کالای صادراتی ایران تنها ۳۵۳ دلار در هر تن است، در حالیکه متوسط ارزش کالاهای صادراتی کشور به ۱۵۰۰ دلار در هر تن می‌رسد.

وی پیشنهاد داد: تمرکز شهر لجستیکی چابهار بر سرویس‌دهی تجاری به کشورهای محصور در خشکی شامل افغانستان و کشورهای CIS به‌عنوان مهمترین کارکرد بندر چابهار و برنامه‌ریزی برای «صادرات مجدد» به‌جای «ترانزیت» حائز اهمیت است.

مدیرعامل مهندسین مشاور نقطه شروع و مشاور سرمایه‌گذار مرکز لجستیک پس‌کرانه شهید کلانتری نبز با مروری اجمالی بر شاخص‌های اقتصادی ـ اجتماعی چهار استان شرقی کشور (سیستان و بلوجستان و خراسان‌های جنوبی، رضوی و شمالی) بر اختلاف معنادار این خطه نسبت به میانگین کشوری تأکید کرد و گفت: نگاهی مقایسه‌ای بین شرایط این مناطق در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۸۵ ارائه شده که با وجود برخی پیشرفت‌ها، نشان‌دهنده عدم توفیق در توسعه متوازن و رشد موردانتظار این مناطق طی ۱۵ سال گذشته داشت.

محمدرضا ابراهیم‌پور با اشاره به مصوبات گذشته دولت و برخی تفاهمنامه‌های بین‌المللی موجود، عدم یکپارچگی و هماهنگی بین‌سازمانی و انجام ندادن مصوبات موجود را از عوامل رشد نیافتگی این مناطق عنوان کرد و اضافه کرد: شورای هماهنگی کریدور شرق در سطح پائین‌تر از وزرا و رؤسای سازمان‌های مربوطه، جهت چابک‌سازی فعالیت‌ها صورت گیرد.

در ادامه موافقت‌نامه بین‌المللی چابهار در سال ۱۳۹۵ که به‌صورت سه‌جانبه بین ایران، هند و افغانستان با هدف تحکیم همکاری‌ها و توسعه روابط اقتصادی بین ملت‌های خود با درک نیاز افغانستان به عنوان کشور محصور در خشکی، برای دسترسی به دریاهای آزاد ازطریق بندر چابهار مورد اشاره قرار گرفت و به ظرفیت‌های اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند (IORA) با انگیزه تقویت همکاری‌های آموزشی، تکنولوژیکی و ایجاد تسهیلات تجاری و سرمایه‌گذاری با هدف تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو اشاره شد.

جمشید علیپور  مدیرعامل منطقه ویژه دوغارون نیز ضمن ارائه تاریخچه‌ای از اهمیت مرز دوغارون و محدوده یادشده در تجارت و روابط اقتصادی منطقه‌ای، از بُعد اجرایی پیشنهادات مؤثری مطرح کرد.

مصطفی آیتی  نماینده ایران در سازمان گمرک جهانی (IRO) نیز در سخنان کوتاهی به اهمیت موضوع حمل‌ونقل و لجستیک در سطح جهانی اشاره کرد و یکی از فعالترین کمیته‌های سازمان ملل را که در سطح وزرا تشکیل جلسه داده و دستاوردهای مهمی داشته، حمل‌ونقل و لجستیک دانست.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=11424

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: