برگزاری اولین نشست میز ملی ترکیه در منطقه آزاد ماکو

اولین نشست میز ملی ترکیه با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر استفاده از ظرفیت ماکو برای تقویت مبادلات تجاری با ترکیه برگزار شد.

به دنبال برگزاری اولین میزکشور ترکیه در ارومیه در راستای روان سازی مبادلات مرزی با محوریت آذربایجان غربی این نشست با حضور مدیران سازمان توسعه تجارت کشور، وزارت امورخارجه، سازمان صمت و گمرک در منطقه آزاد ماکو نیز برگزار شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این نشست با تاکید بر لزوم تقویت مبادلات تجاری با کشور ترکیه گفت: موقعیت کشور ما در چهار راه جهان به عنوان نعمتی است که فرصتی بی نظیر برای تجارت ایجاد کرده است.

حسین گروسی، ماکو را نقطه اتصال ایران به اروپا و جهان معرفی کرد و افزود: مناطق آزاد در مرزها با هدف توسعه تجارت مرزی و تقویت اقتصاد ملی ایجاد شده اند ولی به طور کامل به اهداف خود نتوانسته برسد.

گروسی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری(ره) به رشد تولید و مهار تورم گفت: اخیرا دادستان کل کشور نیز به منظور رفع مشکلات تولید به این منطقه سفر کرده و عزم جدی بین مسئولین منطقه برای تسهیل تولید و تجارت در منطقه وجود دارد لذا طبق قانون، مصوبات منطقه آزاد ماکو برای تمام دستگاه های اجرایی لازم الاجراست.

وی با بیان اینکه صاحب نظران و کارشناسان در اینکه ماکو نقش محور در لجستیک کشور دارد افزود: اگر در منطقه آزاد ماکو به دنبال گسترش صنعت گردشگری، رشد تولید و صادرات، فرآوری محصولات و اشتغال پایدار هستیم، راه حل اصلی آن در ایجاد بار اندازها، مراکز و هاب‌های لجستیکی، صادراتی و گردشگری است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، برنامه ریزی و مذاکره با طرف ترکیه به منظور تولید و تجارت مشترک و حضور مشترک در بازارهای جهانی را حائز اهمیت دانست و افزود: دیپلماسی سیاسی نقش مهمی در تجارت دارد و مجموعه دستگاه‌ ها باید زمینه‌های سیاسی را فراهم کنند تا بخش خصوصی تجارت و سرمایه‌گذاری را انجام دهد.

گروسی گفت: احیای بازارچه ساری سو باعث رکود دیگر بازارچه های مرزی نمی شود بلکه برعکس باعث رشد گردشگر خرید و به دنبال آن رونق بازارچه های منطقه می شود.

وی، به برنامه ریزی برای تغییر مقصد گردشگری خرید از ترکیه به سوی ایران شد و گفت: بسیاری از مردم برای خرید به شهر وان ترکیه مراجعه می کنند که با ایجاد شرایط و عرضه محصولات با کیفیت در منطقه آزاد ماکو می توان گردشگری خرید را در این منطقه راه اندازی کرد.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت کشور نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این نشست به منظور بررسی زیرساخت های مبادلات تجاری با ترکیه برگزار شد گفت: رفع مسائل و مشکلات پایانه مرزی بازرگان به عنوان مهمترین پایانه مرزی کشور و بازارچه مرزی ساری که به نام مرکز مبادلات تجاری مرزی با کشور ترکیه مطرح شده است در این جلسه مورد بررسی قرار می گیرد.

فرزاد پیلتن افزود: ما با اکثر کشور‌های همسایه، تراز تجاری نداریم، ولی با ترکیه این تراز وجود دارد و همین امر زمینه ساز بهبود تجارت به شمار می‌رود.

پیلتن گفت: در حال حاضر مبادلات تجاری با کشور ترکیه ۱۳ میلیارد دلار است که می تواند با برنامه ریزی تا ۳۰ میلیارد دلار هم افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه تعمیق همکاری تجاری با ترکیه برای هردو کشور سودآور است  ادامه داد: زیرساخت های پایانه مرزی بازرگان متناسب با ظرفیت ها نیست بطوریکه طرف ترک در حال آمده شده برای تردد  ۱۵۰۰ کامیون در روز است درحالیکه ظرفیت ما هنوز ۸۰۰ کامیون می باشدو

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای رفع مشکلات تجاری به‌ویژه در مرز‌ها گفت: این امر می‌تواند در رفع مشکلات بسیار اثرگذار باشد.

در این جلسه فعالان اقتصادی و حمل و نقل و مدیران گمرک، هنگ مرزی، صنعت معدن و تجاری به بیان مسائل و مشکلات مرز بازرگان پرداختند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=11179

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: