منطقه آزاد اروند میزبان وزرای کشور ایران و عراق

وزرای کشور ایران و عراق پیرامون هماهنگی‌های دو طرفه برای برگزاری اجتماع عظیم حسینی، در سازمان منطقه آزاد اروند تشکیل جلسه دادند.

 وزرای دو کشور ایران و عراق پس از بازدید از چهار مرز غرب کشور و شریان‌های اصلی تردد زائران در ایام اربعین، میهمان سازمان منطقه آزاد اروند بودند و در محل ساختمان مرکزی این نهاد، نشست هماهنگی برگزار کردند.

این نشست پس از بازدید وزیر کشور عراق و دیگر مسئولان کشوری و لشکری این کشور از پایانه مرزی شلمچه و زیرساخت‌های ایجاد شده توسط ستاد اربعین سازمان منطقه آزاد اروند صورت گرفت.

در ابتدای این نشست، استاندار خوزستان با تأکید بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب از سوی طرف عراقی، اظهار کرد: در استان خوزستان و پایانه مرزی شلمچه ظرفیت‌های خوبی برای پذیرایی از زائران سالار شهیدان ایجاد شده است و مجموعاً بیش از ۱۰۰۰ موکب در این استان و در ایام اربعین پذیرای زوار خواهند بود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در سراسر استان تا نقطه صفر مرزی ایجاد شده است و گیت‌های گذرنامه برای تسریع در تردد زائران افزایش یافته که باعث می‌شود زائران در کمتر از چند ثانیه از مرز عبور کنند، گفت: امکاناتی برای غلبه بر گرمای هوا، توقف خودروی زائران و تردد آسان در مرزهای خوزستان و پایانه مرزی شلمچه ایجاد شده است.

حسینی یادآور شد: ما آمادگی کامل داریم تا با راه‌اندازی اتاق عملیات مشترک با طرف عراقی در صورت بروز هرگونه مشکل در ایام اربعین با هم‌افزایی لازم معضلات احتمالی برچیده شود.

وزیر کشور در دیدار با همتای عراقی خود، با اشاره به چگونگی پذیرش اتباع خارجی از مرزهای خوزستان توسط دولت عراق، اظهار کرد: در راستای پذیرش زائران از طریق خط ریلی شلمچه به بصره و ظرفیت‌های عراق برای پذیرش زائران از طریق رام‌های قطار، مورد توجه مسئولان عراقی باشد و در صورت امکان، از این طریق نیز زائران به خاک عراق منتقل شوند.

احمد وحیدی، با اشاره به لزوم تأمین اتوبوس و خودروهای سنگین در آنسوی مرزهای خوزستان برای انتقال زائران توسط دولت عراق، گفت: موضوع گذرنامه موقت به طور کامل مراحل آزمایشی را پشت سرگذاشته و هیچگونه نگرانی در این خصوص متوجه دولت عراق نخواهد بود.

در ادامه این نشست، استاندار بصره عراق، با تأکید بر توانایی عراق برای پذیرش روزانه ۱۰۰ هزار زائر از مرزهای خوزستان، گفت: طرف ایرانی باید همکاری لازم را در خصوص تخلیه فوری خودروهای حمل بار و مسافر از خاک عراق برای جلوگیری از ترافیک، تلاش لازم را صورت دهد.

اسعد العیدانی با بیان اینکه پذیرش اتباع خارجی به‌صورت ویزای انفرادی برای عراق امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: در نرخ حمل و نقل زائران از مبدأ مرزهای خوزستان تا عتبات عالیات در کشور عراق چاره‌اندیشی خواهد شد تا مشکلات گذشته رخ ندهد.

در پایان این نشست، وزرای دو کشور با حضور در کنفرانس خبری، در جمع خبرنگاران به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

وزیر کشورمان در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی، اظهار کرد: در ادامه هماهنگی‌هایی که با وزیر کشور عراق در موضوع اربعین حسینی و آماده سازی زمینه‌ها برای حضور پرشور و زائران امام حسین(ع) صورت گرفت، امروز به همراه استاندران مربوطه، از مرزهای چهارگانه غربی بازدید صورت پذیرفت و توافقات خوبی حاصل شد.

وحیدی ضمن تشکر از ملت و دولت عراق برای حسن پذیرایی از ملت ایران در ایام عاشورا و اربعین، گفت: امیدوارم که بتوانیم با توجه به مشکلات موجود در سال جاری از جمله گرمای شدید هوا، شرایط بهتری را برای تردد زائران فراهم آوریم.

وزیر کشور عراق در این کنفرانس مطبوعاتی که در حضور خبرنگارانی از منطقه آزاد اروند و کشور عراق برگزار شد، گفت: طی بازدیدهای امروز از چهار مرز غربی کشور ایران با طرف ایرانی به توافق‌های خوبی دست یافتیم، همچنین در حضور استانداران چهار استان شرقی عراق از مرزهای مشترک با ایران بازدید داشتیم و هم‌افزایی لازم در خصوص تامین امنیت زائران اربعین از مرزهای ایران تا خاک عراق صورت پذیرفت.

عبدالامیر الشمری با تأکید بر اینکه دولت عراق از روز نخست تا آخرین روز فرآیند اربعین خدمت‌رسانی به زائران را در دستور کار خود قرار خواهد داد و امنیت ایشان را تأمین می‌کند، گفت: توضیحات لازم به همه معاونین وزرا در عراق داده شده تا به امنیت زوار خدشه‌ای وارد نشود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=11555

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: