اکبر قنبرپور اعلام کرد؛

اشتغال بیش از هفت هزار نفر در منطقه ویژه اقتصادی پیام

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام با اشاره به اینکه تاکنون ۳۱۵ واحد تولیدی و خصوصی برای استقرار در این منطقه زمین دریافت کردند، گفت: از این تعداد ۱۷۶ شرکت پروانه بهره برداری دریافت کرده که با راه اندازی تمام این واحدها زمینه اشتغال هفت هزار نفر در این منطقه فراهم می شود.

اکبر قنبرپور در نشستی با خبرنگاران در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه واحدهای فعال در این منطقه موفق به تولید یک هزار و ۵۰۰ محصول تاکنون شدند، اظهار داشت: امسال ۷۲ شرکت دیگر جذب این منطقه خواهد شد.

سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در پیام

قنبرپور با بیان اینکه تاکنون بخش خصوصی ۲۵ هزار میلیارد تومان در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام سرمایه گذاری کرده است، تصریح کرد: این میزان سرمایه گذاری در بازه زمانی ۱۵ ساله محقق شده است.

روشن شدن یک هزار رک در منطقه ویژه اقتصادی پیام

وی با اشاره به برنامه ریزی و اقدامات در حال انجام برای تبدیل این منطقه به قطب اقتصاد دیجیتال، گفت: به همین منظور یکی از این اقدامات، استقرار شرکت ها در حوزه ایجاد مراکز داده است که تا به امروز ۱۸ شرکت برای مستقر شدن در پیام درخواست زمین داشتند که زمین به آنها واگذار و از این تعداد سه شرکت دیتا سنتر خود را فعال کردند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام با بیان اینکه روشن شدن سه هزار رک در این منطقه در دستور کار قرار گرفته است، بیان داشت: برنامه امسال این است که هزار رک را در این منطقه روشن کنیم.

راه اندازی گمرک تخصصی فاوا تا شهریورماه در پیام

قنبرپور در ادامه با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر راه اندازی نخستین گمرک تخصصی فاوا در این منطقه، گفت: زیرساخت ها برای ایجاد این گمرک در پیام آماده و با مجموعه های مرتبط از جمله گمرک، سازمان تنظیم مقررات رادیویی، پست، مجموعه فرودگاه بین المللی پیام و بخش خصوصی هماهنگی های لازم تا در شهریورماه گمرک تخصصی فاوا در پیام راه اندازی شود.

وی، راه اندازی شهرسیلیکون را از دیگر برنامه های در دست اقدام با هدف تبدیل شدن پیام به قطب اقتصاد دیجیتال عنوان کرد و افزود: ایجاد این شهر برای شرکت هایی در حوزه تجهیزات سیلیکونی اعم از ذخیره سازها، پردازش گران و  سلول های خورشیدی است که با راه اندازی آن، این شرکت ها می توانند محصولات خود را در پیام تولید کنند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام افزود: برای راه اندازی این شهر در حال تلاش هستیم تا زیست بومی از تجهیزات سیلیکون پایه را در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی ایجاد کرده که به همین منظور یک ناحیه نیز در نظر گرفته شده است.

قنبرپور بومی سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات را از دیگر اقدامات در راستای تبدیل شدن پیام به قطب اقتصاد دیجیتال منطقه عنوان کرد و بیان داشت: بومی سازی و تولید تجهیزات شبکه ملی اطلاعات نیز امروز توسط شرکت های دانش بنیان درمنطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در حال انجام است که ۳۰ شرکت در این حوزه در منطقه فعال که حدود ۲۶ محصول یکتا و منحصر به فرد با تیراژ یک میلیون را تولید می کنند.

تولید یک میلیون گوشی تلفن همراه در منطقه ویژه اقتصادی پیام

مشاور وزیر ارتباطات در ادامه این نشست با اشاره به تبدیل شدن منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام به قطب تولید گوشی های تلفن همراه هوشمند، بیان داشت: ۱۳ شرکت برای احداث خط تولید خود در منطقه درخواست دادند که از این تعداد تاکنون ۲ مجموعه به بهره برداری رسیده است.

قنبرپور ادامه داد: امسال پیش بینی ما تولید یک میلیون گوشی تلفن همراه ایرانی در مجموعه پیام است که یک سوم آنها هوشمند و مابقی گوشی های دکمه ای خواهد بود.

صادرات ۲۰۰ میلیون تن کالا از گمرک مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پیام

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام با اشاره به صادرات ۲۰۰ میلیون تن انواع محصول در سال ۱۴۰۱ از طریق گمرک مستقر در این منطقه، گفت: ارزش دلاری این میزان صادرات بیش از ۲۰۶ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر وزنی ۵۹ درصد و از نظر ارزش ارزی ۱۱۶ درصد رشد داشته است.

قنبرپور ادامه داد: همچنین در سالی که گذشت ۱۱۲  میلیون تن محصول به ارزش ۹۵۸ میلیون دلار از طریق گمرک مستقر در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی وارد کشور شد که از نظر وزنی ۲۸ درصد و ارزی ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

۲۷۰ هزار نشست و برخاست پرواز در فرودگاه بین المللی پیام

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از ظرفیت آموزش خلبانی کشور در این فرودگاه فعال است، گفت: حدود ۱۸ سال از شروع پروازهای آموزشی در پیام می گذرد که در همین مدت ۲۷۰ هزار نشست و برخاست پروازها در این حوزه انجام شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام با اشاره به ظرفیت بخش مسافری فرودگاه بین المللی پیام عنوان کرد: از سال ۹۸ تاکنون که مجوز پروازهای مسافری از این فرودگاه صادر شده است حدود ۵۰۴ پرواز مسافری ورودی و خروجی در پیام داشتیم و بیش از ۳۴ هزار مسافر جابه جا شدند.

قنبرپور ادامه داد: همچنین پروازهای بین المللی به مقصد نجف اشرف به پیام و بالعکس در سال گذشته انجام و امسال نیز این پروازها به صورت هفتگی در حال انجام است.

وی پروازهای کارگو را از مهم ترین ظرفیت های بخش فرودگاهی پیام عنوان و تصریح کرد: در این حوزه نیز به صورت تجمیعی ۱۱۶ هزار تن محصول به صورت هوایی در فرودگاه بین المللی پیام جا به جا شده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=11689

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: