مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو:

زیرساخت‌ها برای تبدیل منطقه آزاد ماکو به هاب صادرات آماده است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صادراتی منطقه آزاد ماکو بر ایجاد بسترهای صادراتی از کل کشوربا محوریت ماکو به ترکیه و کشورهای همجوار تاکید کرد وگفت: زیرساخت‌ها برای تبدیل منطقه آزاد ماکو به هاب صادرات به ترکیه و کشورهای CIS آماده است.

 حسین گروسی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا با اشاره به اینکه حوزه صنعت و معدن یکی از مهترین مزیت‌های ایران اسلامی است اظهار کرد: با ایجاد بسترهای فرآوری محصولات پایه ساختمانی و فلزات معدنی با بهره گیری از فناوری های نوین می توان از خام فروشی محصولات جلوگیری کرد.

گروسی با اشاره به همجواری منطقه آزاد ماکو با کشور ترکیه و نیاز این کشور به صنایع معدنی و ساختمانی به ویژه با زلزله‌ای که در ماه های گذشته در این کشور روی داد و ضرورت بازسازی اظهار کرد: اکنون کشور ترکیه بازار مناسبی برای محصولات ایران است و منطقه آزاد ماکو نیز ظرفیت های معدنی بالایی دارد که می تواند از این بازار به خوبی استفاده کند.

وی افزود: ایران دارای ظرفیت های انرژی بالا، نیروی کار ارزان و صنایع ارزشمندی همچون نساجی، پتروشیمی، فلزات، کشاورزی … است که کشورهای همسایه خواهان آن هستند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، وجود مناطق آزاد کشور به ویژه منطقه آزاد ماکو را فرصتی مغتنم برای صادرات تولیدات داخلی برشمرد و افزود: منطقه آزاد ماکو می تواند هاب صادراتی تمامی تولیدات داخلی به کشورهای همسایه به ویژه ترکیه باشد.

به گفته گروسی، در صنایع پایه فولاد، روغن های پایه، فروآلیاژ، قهوه، چای، و محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره در این منطقه ظرفیت های تولید و صادرات وجود دارد.

وی تاکید کرد: یکی از پتانسیل های مهم در این منطقه توجه به امنیت و سلامت غذایی است، شهرستان پلدست که قسمتی از منطقه آزاد ماکو و همجوار با رودخانه ارس، بهترین منطقه برای کشت و صنعت و تولید محصولات باغی و شیلات از مزرعه تا سفره است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به ارائه مشوق به سرمایه گذاران در عرصه تولیدات کشاورزی در این منطقه افزود: ۲ هزار هکتار به عنوان بزرگترین باغ مدرن گردو همچنین ۷۰۰ هکتار به مزرعه تولید پسته اختصاص یافته است و قصد داریم در این منطقه به سمت ایجاد باغ های مدرن در راستای ایجاد امنیت غذایی کشور حرکت کنیم.

گروسی با بیان اینکه آزمایش هایی برای تولید زعفران در این منطقه صورت گرفته است که جواب آن مثبت بوده از قابلیت تولید سنجد به عنوان یک محصول دارویی خبرداد.

به گفته وی، صنایع پایین دستی محصولات کشاورزی نیز فرصت‌های شغلی بسیاری می‌تواند ایجاد کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، همچنین از توسعه دامپروری در این منطقه خبرداد و افزود:هم اکنون یک میلیون دام سبک در این منطقه پرورش داده می شود و یک دامداری مدرن و صنعتی ده هزار رأسی نیز با همکاری شرکت های زیر مجموعه شستا احداث شده که محصولات تولیدی آن قابلیت صادرات دارد.

گروسی با تاکید بر اینکه تراز تجاری منطقه آزاد ماکو سال گذشته مثبت بوده است بیان کرد: تراز تجاری ماکو با حدود یکصد هزار دلار مثبت بوده اما باید به سمتی حرکت کرد که در شرایط بهتری قرار بگیریم و صادرات افزایش داشته باشد اگر چه موانع بسیاری مانند نرخ ارز، مالیات بر ارزش افزوده، بخشنامه ها و قوانین خلق الساعه، عدم ثبات در قوانین و مدیریت مناطق آزاد و … وجود دارد که باید برطرف شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین معضلات در کنار مالیات و دیگر موانع، عدم اجرای قوانین مناطق آزاد است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه مناطق آزاد در کشور ما در مناطق محروم قرار دارند افزود: از زابل و انزلی تا اینچه برون و ماکو، بانه و مریوان، اروند و ارس، کیش و قشم، چابهار و … همه در نقاط پیرامونی و مناطق محروم ایجاد شده اند.

وی افزود: نکته جالب توجه اینکه تمامی این نقاط نمونه بارز اقتصاد بدون نفت بوده و ریالی از بودجه دولتی استفاده نمی کنند و تنها خواسته آن ها اجرای قوانین و بهره گیری از مشوق هایی است که قانون به این مناطق برای رشد و توسعه منطقه و زیرساخت‌ها اختصاص داده است.

گروسی با اشاره به اینکه منطقه آزاد ماکو با وسعت حدود ۴۰۰ هزار هکتار در مقیاس وسعت چند صد برابر جبل علی است خاطر نشان کرد: برای ایجاد منطقه آزاد جبل علی ۲.۵ میلیارد دلار هزینه شده اما برای ایجاد منطقه آزاد ماکو ریالی هزینه نشده است و تنها درخواست مناطق آزاد در کشور ما اجرای صحیح قوانین است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به تعامل منطقه آزاد ماکو با دیگر نهادها و ارگان های مستقر در منطقه بر همکاری بیشتر گمرک، پایانه، سازمان غذا و دارو و اداره استاندارد در راستای رشد و توسعه منطقه آزاد ماکو تاکید کرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=11297

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: