۳۰ بسته پیشنهادی سرمایه‌ گذاری در حوزه صنایع قشم آماده واگذاری است

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ۳۰ بسته پیشنهادی سرمایه‌ گذاری در حوزه صنایع جزیره قشم آماده واگذاری داریم که مجوزهای آنها آماده و جانمایی زمین نیز صورت گرفته است.  

علیرضا خسروانی در پنل تخصصی حوزه صنایع، لجستیک و شیلات نخستین همایش ملی فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری در جزیره قشم به وجود چهار شهرک صنعتی تخصصی در این منطقه اشاره کرد و گفت: نخستین شهرک ما، شهرک صنعتی طولا با یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار است که تنها ۳۰۰ هکتار آن در حال بهره‌ برداری بوده و ۲۱۲ واحد صنعتی فعال که برای بیش از هفت هزار نیروی انسانی اشتغال ایجاد کرده، در آن فعالیت دارند.

وی توضیح داد: شهرک فجر، در حوزه صنایع کارگاهی و خدماتی، شهرک صنعتی کاوه در حوزه صنایع پایین‌ دستی پتروشیمی، تولید آب و برق و شناور سازی و شهرک صنعتی سوزا نیز در بخش آبزیان و شیلات فعالیت دارند.

کمال بیرامیان مدیر نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه این پنل تخصصی ضمن برشمردن ظرفیت‌ های جزیره قشم برای سرمایه‌ گذاری در صنایع مختلف گفت: یکی از امتیازات این منطقه آزاد، چند بعدی بودن فعالیت‌ های اقتصادی و فرصت‌ آفرینی برای هم‌ افزایی بین فعالان اقتصادی آن است.

وی قشم را در بین مناطق آزاد کشور پیشتاز در استفاده از ظرفیت‌ های دانشی همچون پارک زیست‌ فناوری مرکز رشد دانست.

محسن صالحی نیا رییس هیات مدیره شرکت فولاد مبارکه یکی دیگر از سخنرانان این پنل بود که معافیت‌ های مالیاتی، قوانین تسهیل شده در حوزه واردات مواد اولیه و صادرات را از مزایای منطقه آزاد قشم برشمرد و افزود: قشم با داشتن چهار شهرک صنعتی و استفاده از دانش روز می‌تواند صنایع پایین‌ دستی موفقی را وارد مدار درآمد زایی خود کند.

دیگر سخنران این پنل تخصصی، سعید جعفری مدیرکل صنایع دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به توسعه دریا محور به‌ عنوان یکی از محورهای اصلی در برنامه هفتم گفت: قشم با داشتن پتانسیل دریایی خود در حوزه بانکرینگ و ساخت شناورهای موردنیاز کشور می‌ تواند نقش بزرگی در ارز آوری و احیا صنعت دریانوردی داشته باشد.

سخنران بعدی این پنل مریم نوری بالانجی مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم بود که وجود نوار ساحلی گسترده جزیره را امتیازی ویژه برای توسعه صنایع شیلاتی دانست و اظهار کرد: قشم آمادگی دارد تا برای تکمیل زنجیره ارزش در حوزه شیلات در صنایعی همانند بسته‌ بندی، ماهی خشک برای تأمین خوراک دام و طیور، سردخانه، پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو به شیوه متراکم، سرمایه‌ گذار جذب کند.

وی ابراز امیدواری کرد که استفاده از علوم خلاق و نوآور و دانش‌ بنیان در قشم به تحقق شعار قشم سرزمین فرصت‌ های طلایی و شکوفایی اقتصاد مردم جزیره کمک کند.

آخرین سخنران این پنل نیز جواد منتظری تختی مدیرعامل شرکت خدمات بندری سی دلف بود که با اشاره به فعالیت شرکت یادشده از توان لجستیکی قشم برای کمک به ‌سرعت بخشی زنجیره صادرات و واردات فعالان اقتصادی به‌ عنوان ظرفیتی ارزشمند یاد کرد.

نخستین همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری در قشم دیروز (چهارشنبه دهم اسفند ۱۴۰۱) با هدف جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه اقتصادی نگین خلیج فارس در سالن اجلاس هتل ارم این جزیره گشایش یافت.

برگزاری چهار پنل تخصصی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، حوزه گردشگری رفاهی و خدمات، حوزه صنایع، لجستیک و شیلات و حوزه ابزارهای نوین تامین مالی از برنامه های پیش بینی شده در این همایش ملی بود.

در این همایش ملی «کیف های سرمایه گذاری» که طرح های مطالعاتی اقتصادی آن به دقت انجام شده و زمین آن نیز جانمایی شده، به منظور تسهیل فرآیند اداری به علاقه مندان ارایه شد.

جزیره قشم با وسعتی بالغ بر ۱۵۰۰ کیلومتر مربع، برخورداری از سواحل مناسب و میدان های نفتی و گازی و قرارگیری در یکی از مهمترین آبراهه های بین المللی به عنوان سرزمین طلایی برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی محسوب می شود.

ویژگی های منحصر به فرد قشم در حوزه نفت، گاز، گردشگری، صنعت، شیلات و کشاورزی هر یک به تنهایی برای توسعه اقتصاد ملی نقش آفرینی کند و به زودی این جزیره به عنوان هاب انرژی منطقه و قطب اقتصاد دریا محور کشور شناخته خواهد شد.

جزیره قشم هم اکنون گنج پنهانی به حساب می آید که در آینده ای نزدیک به بهشت سرمایه گذران تبدیل خواهد شد و برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری نقش بسزایی در آشنایی سرمایه گذاران با مزایای قانونی، جغرافیایی و ژئوپلتیکی جزیره خواهد داشت.

نخستین همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری در نگین خلیج فارس با هدف معرفی، فرصت ها و طرح های سرمایه گذاری، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و فعال سازی بخش خصوصی در جهت توسعه سرمایه گذاری ها برگزار شد.

چهره‌ های شاخص صنعت کشور، بانک‌ های عامل، سرمایه‌ گذاران و فعالان اقتصادی شرکت کننده در نخستین همایش ملی فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری در جزیره قشم در پنل تخصصی حوزه صنایع، لجستیک و شیلات به بررسی توانمندی‌ های این جزیره پرداختند و آن را منطقه‌ ای فعال در گستره مختلفی از صنایع درآمدزا معرفی کردند.

در این همایش حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی‌ فقیه در استان هرمزگان، افشار فتح الهی رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم، مهدی دوستی استاندار هرمزگان، علی وحدت رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، مهدی دسینه مدیرکل اقتصاد و دارایی استان هرمزگان، خلیل قاسمی مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان هرمزگان، عباس مؤیدی مدیرکل جهاد کشاورزی استان هرمزگان، محمدحسین حسینی، فرماندار شهرستان قشم، به همراه جمعی از چهره‌ های شاخص صنعت کشور، بانک‌ های عامل، سرمایه‌ گذاران، فعالان اقتصادی، معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم و شهرستان مرزی قشم حضور داشتند.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از راهبردی ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=9935

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: