پیک دوم سفرهای نوروزی در هفته آتی آغاز می شود؛

منطقه آزاد ماکو مقصدی شایسته برای سفر

منطقه آزاد ماکو با صدها جاذبه بکر طبیعی و آثار منحصر به فرد تاریخی، در پیک دوم سفرهای نوروزی آماده میزبانی از مسافران و گردشگران است.

منطقه آزاد ماکو در سر حد چهار کشور ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار دارد و دارای موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی است و امروز با همت و برنامه ریزی مسئولان از جمله آماده سازی زیرساخت های گردشگری، تعریض و بهسازی جاده ها،‌احداث فرودگاه ماکو، بهسازی اماکن و بناهای تاریخی و … از معبر سفر به مقصدی خاطره انگیز برای سفر تبدیل شده است.

پوشش گیاهی، رودها، چشمه ها، غارها، آبشارها، آب و هوای مناسب، مردم مهمان نواز، لباس های محلی رنگی، صنایع دستی و دست بافته های عشایر ماکو از ظرفیت های کم نظیر گردشگری در شمال غرب کشور است که مسافران زیادی را به سوی خود جذب می کند.

دخمه سنگی فرهاد، عمارت کلاه فرنگی، کاخ باغچه جوق، حمام تاریخی ماکو، پل پنج چشمه، قره کورپو (پل سیاه)، پل قلعه جوق، کوه قیه، کوه چرکین، ساختمان بیمارستان قدیمی ارتش و سد بارون از جمله جاذبه های گردشگری این شهر به حساب می آید.

ماکو از شهرهایی است که در دره بنا شده و به وسیله ی رود پرآب زنگمار به ۲ قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است؛ قسمت جنوبی شهر در دامنه ی کوه سبد قرار گرفته و آبادی چندانی ندارد ولی بخش شمالی آن که در دامنه ی کوه قیه قرار دارد، آبادتر است.

شهری که یادگاری از دوران اورارتوهاست از سمت غرب و شرق نیز به جلگه های «قلعه دره سی» و «چای باسار» منتهی می شود و به دلیل محصور بودن در بین ۲ کوه، نام داش ماکو یا شهر سنگی به خود گرفته است.

منطقه آزاد ماکو نیز به عنوان جوان ترین و در عین حال بزرگترین منطقه آزاد کشور شاهد دستاوردهای قابل توجهی در زمینه تسهیل تجارت و توسعه متوازن در دولت سیزدهم است؛ توسعه ای که مرز بازرگان را به عنوان مهمترین مرز زمینی کشور در مسیر بالندگی اقتصادی قرار می دهد.

این منطقه به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و به تنهایی بیش از ۷۵ درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=10135

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: