تالار لیپار کجاست؟

همه چیز درباره تالاب لیپار در چابهار

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با توجه به انباشت آلاینده‌ها طی ساعات گذشته و عدم وزش باد مؤثر، در بیشتر مناطق برقراری وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس مورد انتظار است.
چابهار

  • آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، کیلومتر ۲۰ جاده چابهار به گواتر (مشاهده روی نقشه)

تالاب صورتی چابهار

منبع عکس: tr2p

تالاب لیپار یکی از مشهورترین تالاب‌ های ایران است. این جاذبه منحصربه‌فرد در کرانه دریای عمان، شرق چابهار، در جاده ساحلی چابهار به گواتر و کنار روستای لیپار قرار دارد. روستای لیپار از توابع بخش مرکزی شهرستان چابهار محسوب می‌شود. تالاب لیپار که در تنگه‌ای صخره‌ای و مشرف به دره‌ای زیبا شکل گرفته است، با رنگ خاص، نظرها را به خود جلب می‌کند و به‌عنوان عروس چابهار شناخته می‌شود.

تالاب لیپار از ایستا شدن آب اقیانوس عمان در میان دو کوه به وجود آمده و سبب تشکیل اکوسیستم منحصربه‌فردی شده است. این تالاب با ظاهر زیبا و فریبنده، یکی از شورترین آب‌های جهان را دارد. گستره و رنگ این تالاب به فراخور شرایط محیطی در زمان‌های مختلف تغییر می‌کند؛ در فصول پرباران، وسعت تالاب به حدود ۱۰ هکتار می‌رسد و بیش از ۱۴ کیلومتر طول دارد.

مسیر دسترسی به تالاب لیپار

جاده چابهار به گواتر

منبع عکس: ایران هتل آنلاین

تالاب لیپار در فاصله ۲۰ کیلومتری شرق (۲۵ دقیقه رانندگی) از مرکز شهر ساحلی چابهار قرار دارد. برای رسیدن به این تالاب در بلوار قدس چابهار حرکت کنید تا به فلکه مادر برسید. در این فلکه به‌سمت بلوار اقیانوس تغییر مسیر دهید؛ سپس دور بزنید و وارد جاده ساحلی چابهار به گواتر شوید. نام این جاده در نقشه مسیر ۹۸ است. پس از حدود ۱۸ کیلومتر رانندگی در این جاده ساحلی، به روستای رمین و سپس تالاب صورتی لیپار می‌رسید.

درباره تالاب لیپار

معنی واژه لیپار

دریاچه صورتی

منبع عکس: tr2p

واژه لیپار از دو بخش «لیپ» و «آر» تشکیل شده است. «لیپ» به معنی خاروخاشاک رودخانه و «آر» به‌معنی آب رودخانه است. با توجه به اینکه در روستای لیپار آب رودخانه با خاروخاشاک آن به دریا می‌ریزد، این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند. از طرفی در زبان بلوچی لیپار به محل تلاقی آب رودخانه و دریا گفته می‌شود و واژه لیپار موقعیت این تالاب و روستا را وصف می‌کند.

روایت‌های شکل‌گیری تالاب لیپار

جمع آوری نمک از تالاب لیپار

منبع عکس: tehrantimes

درباره شکل‌گیری تالاب لیپار دو روایت وجود دارد. برخی از بومیان منطقه معتقد هستند که این تالاب در اثر باز شدن راه خورها، با روندی طبیعی به‌مرور تشکیل شده است. در مقابل، گروهی ساخت این تالاب را مدیون فردی به نام « دادکریم شیخ ‌زاده» از اهالی روستای «دمبدف» می‌دانند.

بر اساس روایت دوم، تالاب لیپار در سال ۱۳۶۲ هجری شمسی یا ۱۳۸۱ میلادی احداث شده است. به همت اهالی، بودجه شخصی دادا کریم شیخ زاده و حمایت وزارت نیرو (دراختیار گذاشتن ماشین آلات) تالاب لیپار ساخته می‌شود تا آب‌های سطحی حاصل از بارندگی‌ها را سروسامان دهد.

در سال‌های اول شکل‌گیری یا احداث تالاب لیپار، بارندگی‌های خوبی در منطقه اتفاق افتاد. تالاب سرشار از آب و  اطراف آن سرسبز شد. در این مدت پرندگان بسیاری ساکن دائمی یا موقت این تالاب هستند. متاسفانه خشکسالی‌های اخیر حیات این تالاب را به مخاطره انداخته و وسعت و شکل دریاچه در حال تغییر است.

تفریحات تالاب لیپار

شتر سواری در کنار تالاب لیپار

منبع عکس: irantravelx

تالاب لیپار بسیار بکر و آرام است و جلوه‌ای ساده در عین حال باشکوه دارد. ساکنان منطقه معمولا مشغول جمع کردن نمک از دریاچه هستند. اطراف این دریاچه صورتی امکانات گردشگری و رفاهی خاصی وجود ندارد. تنها یک بازارچه کوچک محلی با تعدادی دست‌فروش به چشم می‌خورد که صنایع دستی، صدف و نمک دریایی در بساط خود دارند.

در روزهای شلوغ سال و همچون ایام نوروز که گردشگران بیشتری از تالاب صورتی چابهار دیدن می‌کنند، برخی از بومیان با شتر خود به کنار تالاب می‌آیند و مهمانان تالاب می‌توانند با پرداخت هزینه‌، شترسواری را تجربه کنند. علاوه بر شترسواری، گردشگران می‌توانند از قدم زدن در دشت زیبای کنار تالاب، تماشای منظره رویایی تالاب، پرنده‌نگری، عکاسی و خرید از بازارچه محلی لذت ببرند.

چرا تالاب لیپار صورتی است؟

تالاب لیپار چابهار

منبع عکس: تابناک

دلیل اصلی شهرت و محبوبیت تالاب لیپار چابهار رنگ صورتی مایل به سرخ آن است. این رنگ در نتیجه ترکیب شوری بالای آب دریاچه با نوعی از جلبک‌ها حاصل می شود؛ جلبک «دونالیلا سالینا» (Dunaliella salina) که تحمل شوری زیادی دارد در آب این دریاچه رشد می‌کند و در تماس با دسته‌ای از باکتری‌ها به نام «هالوباکتری» (halobacteria) منجر به تولید کاروتنوئید (رنگدانه) صورتی می‌شود. به‌طور کلی، عوامل گوناگونی در فراهم‌شدن شرایط مناسب برای تشکیل دریاچه‌های صورتی نقش دارند؛ آب‌وهوا، جنس خاک بستر دریاچه و میزان شوری آب از عواملی هستند که محیط مناسب رشد این نوع جبلک و زیست این‌گونه از باکتری را فراهم می‌کنند.

ازدیاد بی‌رویه گروهی از جلبک‌ها در یک محیط آبی، «کشند سرخ» یا «آب‌سرخه» (Red Tide) نام دارد که در طی آن، رشد این جلبک‌ها افزایش یافته و با ترشح سم، منجر به کمبود شدید اکسیژن ماهی‌ها و دیگر آبزیان منطقه و در نهایت خفگی و مرگ آن‌ها می‌شوند. بر خلاف ظاهر زیبای پدیده کشند سرخ که سرخ‌تر شدن آب و جذب گردشگران به تالاب‌های صورتی مانند «لیپار» می‌شود، این پدیده تاکنون در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان خسارات زیادی به ماهیگیران زده است.

دلایل تغییر رنگ آب تالاب در طول سال

تالاب صورتی چابهار

منبع عکس: tr2p

شرایط محیطی مختلف، کیفیت آب تالاب و افزایش و کاهش فعالیت باکتری‌ها در فصول مختلف موجب تغییر رنگ تالاب می‌شود. رنگ قرمز و سرخ در برخی فصول جلوه بیشتری دارد و معمولا در ماه‌های فروردین، خرداد، شهریور، مهر، بهمن و اسفند آب تالاب صورتی مایل به سرخ به نظر می‌رسد. همچنین رودخانه و خورهای منتهی به تالاب، مواد آلی و معدنی گوناگونی را به دریاچه صورتی وارد می‌کنند که بر میزان فعالیت جلبک‌ها و باکتری‌ها تاثیر می‌گذارد.

تالاب صورتی چابهار

منبع عکس: irantravelx

جریان‌های دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون (پدیده طبیعی حوزه عمان)، وزش طوفان و گردوغبار سبب افزایش فعالیت جلبک‌ها در خرداد تا اواسط شهریور می‌شوند و تعداد آن‌ها پس از گذشت چند ماه، در اواخر پاییز به بیشترین میزان خود می‌رسد و این به معنی پررنگ‌تر شدن آب دریاچه است.باکتری‌ها قادر به حرکت و شنا نیستند و جابه‌جایی آن‌ها به امواج و جریان‌های آبی همچون جزر و مد وابسته است.

 

پوشش گیاهی و جانوری تالاب لیپار

تالاب لیپار

منبع عکس: irantravelx

موقعیت جغرافیایی خاص تالاب لیپار سبب شده تا شرایط برای رویش گیاهانی چون بلوط، گزنه، گز، کهور، چش (نوعی اقاقیا) و نی در آب فراهم شود. وجود این گیاهان و رنگ تالاب منظره جذابی را پدید آورده است. در کنار تالاب لیپار، دشتی به نام «دشتار» قرار دارد. در زبان محلی دشتار به معنی نامزد یا دختران جوانی است که هنوز ازدواج نکرده‌اند. این دشت به‌دلیل وجود درختان سرسبز و جوان به این نام خوانده می‌شود. در اطراف تالاب لیپار پنبه‌های وحشی می‌رویند و بومیان از آن‌ها تشک و بالشت درست می‌کنند.

پرندگان مهاجر در تالاب لیپار

منبع عکس: tr2p

بررسی‌های علمی و کارشناسی حضور ۶۴ گونه از نرم‌‌تنان، ۹۳ گونه پلانکتون گیاهی، ۳۱ گونه پلانکتون جانوری، ۸۵ گونه از انواع ماهی، ۲۴ گونه از سخت‌پوستان، ۱۴ گونه مایوبنتوز و ۴۶ گونه مختلف از جلبک‌‌ها را در آب تالاب لیپار نشان داده است.

فلامینگوهای سفید و صورتی (مرغ آتشین)، پرنده‌ سیاه رنگ چنگر، حواصیل (مرغ ماهی‌خوار)، عقاب دشتی، طاووسکن، کشیم، باقرقره، تیهو و گونه‌ حفاظت‌شده و در حال انقراض اردک مرمری از جمله پرندگان بومی و مهاجری هستند که در تالاب لیپار دیده می‌شوند.

بهترین زمان بازدید از تالاب لیپار

تالاب صورتی لیپار چابهار

منبع عکس: irantripedia

موقعیت جغرافیایی مناسب و دسترسی آسان تالاب لیپار سبب شده تا در تمام طول سال گردشگران زیادی از آن بازدید کنند؛ با این وجود بهترین زمان بازدید از تالاب لیپار اواسط زمستان تا بهار است. در این زمان میزان آب تالاب و رنگ آن بسیار جذاب و گیرا است.

در تابستان معمولا دریاچه کم آب می‌شود و به‌دلیل شرایط محیطی موثر بر جلبک‌ها رنگ صورتی آن جلوه چندانی ندارد. پاییز فصل مهاجرت پرندگان است و بهترین زمان برای تفریح مسئولانه و جذاب پرنده‌نگری در تالاب لیپار محسوب می‌شود. در زمستان نیز پرندگان زمستان‌گذر ویژه‌ای در تالاب لیپار به چشم می‌خورند.

اقامت در سفر به تالاب لیپار

تالاب آب شور لیپار

منبع عکس: irantravelx

یکی از گزینه‌های اقامت در تالاب لیپار چادر زدن و کمپ شبانه اطراف دریاچه است. کمپ گردشگری کوه های مریخی یا مینیاتوری در فاصله ۱۶ کیلومتری تالاب صورتی قرار دارد و امکانات رفاهی مطلوبی برای مسافران فراهم آورده است. اقامتگاه بومگردی کپری چیکو در فاصله ۱۰ کیلومتری تالاب، هتل لیپار و خانه معلم در شهر چابهار نیز از گزینه‌های دیگر اقامت در این سفر محسوب می‌شوند.

تجهیزات مورد نیاز در سفر به تالاب لیپار

دختر بچه ای در حال جمع آوری نمک از تالاب لیپار

منبع عکس: پینورست

در بازدید از دریاچه صورتی چابهار به تجهیزاتی چون کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی، کفش راحتی، لباس اضافی، دوربین عکاسی برای ثبت خاطرات و دوربین شکاری برای تماشای پرندگان نیاز پیدا خواهید کرد. اگر قصد شب‌مانی در اطراف تالاب لیپار را دارید، حتما چادر مسافرتی، پتو یا کیسه خواب، چراغ قوه و خوراکی کافی به‌همراه داشته باشید.

نکات سفر به تالاب لیپار

پرندگان مهاجر در تالاب لیپار

منبع عکس: tr2p

بازدید از تالاب لیپار رایگان است و ۲۴ ساعت شبانه‌روز می‌توانید به تماشای آن بنشینید. برای بازدید از این دریاچه زیبا باید خودروی خود را در جاده ساحلی چابهار به گواتر پارک کنید و پیاده به کنار تالاب بروید. زمین‌های اطراف دریاچه باتلاقی هستند و امکان گیرکردن خودرو در آن‌ها وجود دارد.

تالاب صورتی چابهار سالانه از  حدود ۱۰۰,۰۰۰ گردشگر میزبانی می‌کند و معیشت بومیان منطقه به این موضوع وابسته است. گردشگران می‌توانند با خرید از بازار محلی تالاب، تجربه شترسواری و استفاده از اقامتگاه‌های بومگردی نقش مهمی در بهبود اقتصاد منطقه داشته باشند.

دریاچه صورتی لیپار از پدیده‌های حساس و آسیب‌پذیر طبیعت است و مسئولان منطقه، اهالی بومی و گردشگران، باید برای حفظ و پایداری آن تلاش کنند. در بازدید از تالاب صورتی چابهار هرگز آب دریاچه را آلوده و زباله‌های خود را در منطقه رها نکنید. گردشگران باید بسیار مسئولانه با جانداران ساکن این پهنه آبی منحصربه‌فرد رفتار کنند و با احترام گذاشتن به حریم آن‌ها، زیستگاه امن پرندگان را با آلودگی‌های صورتی ناامن نکنند.

نویسنده: زیبا وکیلی
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=2247

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: