در نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با سرکنسول ایران در بصره صورت گرفت؛

تعاملات مرزی و بین المللی منطقه آزاد اروند و بصره بررسی شد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند میزبان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره بود و پیرامون مسائل مرزی و مراودات بین‌المللی منطقه با استان بصره عراق گفت‌وگو کرد.

 علی زارعی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، میزبان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره بود.

در این نشست، پیرامون مسائل مرزی و مراودات بین‌المللی با کشور عراق از طریق مرز بین‌المللی شلمچه، همچنین اقدامات لازم در خصوص برگزاری مراسم اربعین حسینی، گفت‌وگو و تبادل نظر صورت گرفت.

زارعی در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های مرز شلمچه، بیان کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های این سازمان توسعه تجارت، صادرات و مبادله اقتصادی با کشور عراق از طریق مرز شلمچه است که به قدر کفایت به آن پرداخته نشده است.

وی با تأکید بر تلاش برای رفع موانع و مشکلات موجود در پایانه مرزی شلمچه با اقداماتی نظیر استقرار ایکس‌ری، زیرساخت‌سازی برای شرکت‌های صادرات محور، تأمین امنیت و تسهیل در تردد خودروهای باربری، ادامه داد: از کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره انتظار داریم تا در حوزه‌های مختلف از جمله جذب سرمایه‌گذار، گردشگر و دانشجو برای فعالیت در منطقه آزاد اروند یاری‌رسان این سازمان باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، از پیگیری‌ها برای راه‌اندازی دفتر مشترک این سازمان و اتاق بازرگانی، استقرار بازارچه مرزی در پایانه مرزی شلمچه و ایجاد صرافی مقیم با همکاری یکی از بانک‌های عامل در این مکان جهت صدور کارت ارزی برای اتباع عراقی خبر داد و عنوان کرد: سایر زیرساخت‌های لازم در زمینه مراودات تجاری با کشور عراق در این پایانه مستقر و فعال خواهد شد.

در ادامه این نشست، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره، ضمن تأکید بر آمادگی این کنسولگری برای همکاری با سازمان منطقه آزاد اروند در همه زمینه‌ها، اظهار کرد: همه ما سرباز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم و باید تلاش کنیم با هم‌افزایی، تبادل نظر و هم‌پوشانی کارها را پیش ببریم.

علی عابدی با اشاره به وجود مراوده میان دو منطقه مجاور در کشورهای ایران و عراق در حوزه‌های علمی، اقتصادی و فرهنگی، یادآور شد: بالغ بر ۶۰ هزار دانشجوی عراقی در بصره حضور دارند که بالغ بر ۱۰ هزار تن از این تعداد اهل شهر بصره هستند که باید برای حضور ایشان در اماکن آموزش عالی منطقه آزاد اروند تسهیل لازم را در زمینه‌های تردد، اقامت و اداری ایجاد کرد.

عابدی با اشاره مبادلات و مراودات گردشگری و اقتصادی منطقه آزاد اروند با کشور عراق، افزود: نخستین مؤلفه برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار، تأمین امنیت است که باید در این حوزه تلاش‌های لازم صورت گیرد و تولیدات منطقه باید با نمونه خارجی موجود در عراق، قابل رقابت باشد.

بر اساس این گزارش، در این نشست، چالش‌های موجود در حیطه تردد زوار اربعین حسینی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کاستی‌های این مراسم در پایانه مرزی شلمچه ارزیابی شد.

یکی دیگر از مهمترین مسائلی که در مباحث مطروحه در حوزه اربعین حسینی مورد توجه قرار گرفت، تداوم مراودات تجاری در پایانه مرزی شلمچه همزمان با تردد زائران در ایام این اجتماع بزرگ بود.

همچنین موضوع گسترش مراودات فرهنگی از جمله در حوزه ورزش با استان مجاور در کشور عراق از دیگر بخش‌های این نشست بود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=11008

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: