آغاز بکار مرز هوایی فرودگاه بین المللی منطقه آزاد ماکو برای سفرهای خارجی

با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو،‌ مرز هوایی فرودگاه بین المللی منطقه آزاد ماکو برای سفرهای خارجی آغاز به کار کرد.

نخستین پرواز بین المللی از منطقه آزاد ماکو به مقصد نجف در ایام اربعین خواهد بود.

منطقه آزاد ماکو به عنوان دروازه تجاری ـ بازرگانی ایران به اروپا همواره از نقش و اهمیت فراوانی برخوردار بوده است‌. گستردگی روابط تجاری ایران و اروپا و حجم بالای تبادل کالا با کشور‌های این قاره سبب شده که این منطقه به فعال‌ترین منطقه آزاد کشور تبدیل شود‌.

منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ماکو علاوه بر هم‌‌مرزی با ترکیه و نخجوان، همجواری با ارمنستان و منطقه قفقاز بوده و گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب و نقطه اتصال آسیا و اروپاست و با توجه به اهمیت مواصلاتی استراتژیکی قفقاز برای ایران، انجام عمده مبادلات و آمد و شد‌های تجاری سیاسی بین ایران و وسیه و اروپا از این محور است‌.
وجود چنین موقعیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه در منطقه آزاد ماکو باعث شده برای توسعه این منطقه صدور مجوز مرز هوایی فرودگاه منطقه آزاد ماکو در دستور کار مسئولان این منطقه قرار بگیرد‌.
مجوز مرز هوایی به فرودگاه‌هایی که دارای امکانات گمرک‌، گذرنامه‌، قرنطینه بهداشت و همچنین فضا و امکانات فرودگاهی مناسب جهت پذیرش مسافرین خارجی را داشته باشند بعد از ارزیابی کارگروه مرزه‌های هوایی کشور داده می‌شود‌.
نیاز‌های مسافری و اقتصادی آتی منطقه اولویت‌ها را مشخص خواهند کرد، اما فعلا در راستای توسعه مناسبات با کشور‌های همسایه اولویت انجام پرواز به کشور‌های همسایه خواهد بود‌.
فرودگاه مرز هوایی در واقع همان فرودگاه بین‌المللی است، اما با امکانات کمتر و فرودگاه مرز هوایی نیاز‌های بین‌المللی منطقه را برآورده می‌کند. بر فرض مثال امکانات گمرک و گذرنامه در هر دو نوع فرودگاه وجود دارد، اما خدمات مربوطه در فرودگاه‌های بین‌المللی در ساعات مشخصی قابل ارائه است، ولی در فرودگاه مرز هوایی این خدمات به صورت موردی به پروازه‌ها ارائه می‌شود و با توجه به زمان پرواز استقرار پرسنل مربوطه انجام می‌شود و در حال حاضر در ایران ۹ فرودگاه بین‌المللی و بالغ بر ۲۰ فرودگاه مرز هوایی موجود است‌.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=11659

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: