معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار:

حضور سرمایه گذاران هندی در منطقه آزاد چاربهار

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار گفت: به احتمال زیاد تا دو هفته آینده، قرارداد جدیدی تبادل می‌شود و هندوستان با رویکرد قدرتمندتری در حوزه سرمایه گذاری محدوده مکران حضور پیدا خواهد کرد.

 محمد هدایی معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار در مصاحبه تلفنی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو درباره حضور دولت هندوستان در سرمایه گذاری در محدوده چاربهار اظهار کرد: خوشبختانه وزارت راه جمهوری سلامی و دولت هندوستان اخیراً به توافقاتی رسیدند.

هدایی با اعلام این خبر که قرارداد بلند مدت همکاری سرمایه گذاری هندوستان از چهار روز قبل در دستورکار وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر قرار گرفته و پیشرفت خوبی هم داشتند افزود: به احتمال زیاد تا دو هفته آینده یک قراداد جدید تبادل می‌شود و هندوستان با رویکرد قدرتمندتری در سرمایه گذاری در محدوده مکران که بخش عمده‌ای از آن در بنادر چابهار است حضور خواهد داشت.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: منطقه آزاد چابهار و بنادر آن می‌تواند موتور توسعه مکران باشد چراکه سواحل بسیار گسترده‌ای در این منطقه وجود دارد و منطقه جنوب استان سیستان و بلوچستان از نظر مواهب الهی، بسیار برخوردار است و لذا می‌تواند کمک بزرگی به توسعه سواحل مکران کند.

هدایی با تأکید بر اینکه توسعه سواحل مکران اقتصاد ایران را متحول خواهد کرد اظهار داشت: مساحت جغرافیایی منطقه آزاد چابهار حدود ۸۲ هزار کیلومتر مربع است و بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حال اجرا و در شرف انعقاد قرارداد دارد که ۱۵ میلیارد دلار آن در حال اجراست و ۵ میلیارد دلار هم در حال انعقاد قرارداد است که به زودی اجرایی خواهد شد.

وی گفت: این سرمایه گذاری‌ها و قراردادهای سرمایه گذاری می‌تواند طلایه دار موفقیت‌های جنوب استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران باشد.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه منطقه سواحل مکران نیازمند حمایت بیشتر توسط دولت مرکزی و نظام جمهوری اسلامی است افزود: یکی از مشکلات اساسی ما در جذب سرمایه گذاری، عدم ثبات در قوانین و مقررات و تغییر مکرر قوانین است لذا لازم است یک سری قوانین و مشوق‌ها در محدوده مکران با توجه به شرایط جغرافیایی آن تصویب و حدأقل یک عمر ده ساله هم برای آن تضمین شود.

هدایی تأکید کرد: قانون گذار باید برای منطقه سواحل مکران قانونی را وضع کند که حدأقل برای ۱۰ سال تغییر نکند.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت و ضرورت توجه به اقتصاد دریا محور سالهاست که از سوی مقام معظم رهبری مطرح می‌شود و ما باید برنامه ریزی‌ها را به این سمت و سو ببریم که در عین جهانی سازی سیاست‌های مناطق آزاد، سواحل مکران را نیز جهانی کنیم و سرمایه گذاران خارجی را جذب نماییم.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: ما در راستای توسعه نرم افزارها و تدوین قوانین و مقررات برای منطقه سواحل مکران، نیازمند مدیریت واحد و باثبات نیز هستیم.

هدایی با بیان اینکه ستاد توسعه سواحل مکران در سند آمایش سرزمینی به موضوع گردشگری سلامت نیز توجه کرده است تصریح کرد: وقتی زیرساخت‌های اساسی مانند مسکن و کار و اشتغال و برق و آب و گاز این منطقه هنوز تهیه نشده، مسئله گردشگری سلامت باید در گام بعدی دنبال شود بنابراین دولت در گام نخست باید به ایجاد زیرساخت‌های توسعه راه، راه آهن، فرودگاه و ارتقای زیرساخت‌های بهداشتی بپردازد تا جمعیت به این سمت جذب شوند.

وی، از احداث بوم گردی و هتل‌های متناسب با اقلیم سواحل مکران خبرداد و عنوان کرد: پیش بینی ما برای گردشگری سواحل مکران برای افق ۱۴۰۵ این است که ۴ میلیون گردشگر داشته باشیم.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار، مجموع تولیدات منطقه آزاد چابهار را ۵۰ میلیون دلار در سال اعلام کرد و گفت: پیش بینی امیدوار کننده این است که با به بهره برداری رسیدن پروژه‌های مذکور تا سال ۱۴۰۵ این رقم به ۳. ۵ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=12383

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: