بیانیه پایانی اجلاس کارگروه مشترک هند و کشورهای آسیای مرکزی؛

هند و کشورهای آسیای مرکزی خواهان گسترش ارتباطات منطقه‌ای از طریق چابهار شدند

در نخستین اجلاس کارگروه مشترک هند و کشورهای آسیای مرکزی پیرامون ظرفیت‌های بندری چابهار در ۲۴ و ۲۵ فروردین ۱۴۰۲, هند و کشورهای آسیای مرکزی خواهان گسترش ارتباطات منطقه‌ای از طریق چابهار شدند.

 “تارنمای وزارت خارجه هند”, در بیانیه مشترک که در پایان این نشست صادر شده آمده است: کشورهای شرکت کننده در این نشست، از نقش پایانه شهید بهشتی بندر چابهار در تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان قدردانی کردند.

از زمانی که شرکت آی پی جی ال هند در دسامبر ۲۰۱۸ کار در این اسکله را بدست گرفته است، مجموعا ۲. ۵ میلیون تن گندم و دو هزار تن حبوبات از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال شده است.

در این بیانیه آمده است شرکت کنندگان در این نشست خاطرنشان کردند که توسعه بیشتر ارتباطات منطقه‌ای برای تقویت تجارت و بازرگانی میان هند و کشورهای آسیای مرکزی به دلیل ماهیت محصور در خشکی و عدم اتصال زمینی با هند این کشورها ضروری است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که هند و کشورهای آسیای مرکزی مجدداً تأکید کردند که طرح‌های ارتباطی باید با قوانین جهانی مطابقت داشته و شفافیت، اولویت‌های محلی، پایداری مالی و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها را درنظر بگیرند.

این نشست با حضور معاونان وزیران و مقامات ارشد هند، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان و همچنین مهمانان ویژه از جمله نماینده برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان برگزار شد.

وزارت خارجه ایران اعلام کرد، مهدی صفری معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه که بنابه دعوت دولت هند بعنوان میهمان ویژه در راس یک هیات در این اجلاس شرکت نموده است، طی سخنانی ضمن تشکر از دولت هند برای ابتکار برگزاری این اجلاس، به تشریح ظرفیت‌ها و امکانات بندری چابهار در توسعه حمل و نقل و ترانزیت منطقه‌ای و بین المللی پرداخته و خواستار مشارکت فعال‌تر کشورهای منطقه بویژه آسیای مرکزی در فعالیت‌های بندری و ترانزیتی در چابهار گردید.

صفری همچنین با برشمردن جاذبه‌ها و مزیت‌های بندری چابهار بعنوان یک منطقه صنعتی و تجارت آزاد و گردشگری و وجود مشوق‌ها و تضمین‌های منطقه چابهار جهت جذب سرمایه گذاری، توسعه زیرساخت‌های این بندر به منظور بهره برداری کامل از ظرفیت‌های آن را از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران عنوان نمود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه کشورمان بر حضور کشورهای آسیای مرکزی در بندر چابهار و بهره برداری از این بندر در راستای فعال نمودن راهگذر شمال-جنوب تاکید و خواستار برگزاری دومین نشست این کارگروه در چابهار گردید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=10297

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: