طرح پلاک ملی خودرو‌های مناطق آزاد منتفی شد

پلاک گذاری خودرو‌های موجود در مناطق آزاد ایران در حالی در چند ماه گذشته به بحث داغ رسانه‌ها تبدیل و برخی به آن انتقاد سخت وارد کردند که دولت اعالم کرد شماره گذاری این خودرو‌ها از دستور کار خارج شده است.

دولت سیزدهم سال گذشته مصوبه‌ای را برای پلاک‌گذاری خودرو‌های منطقه آزاد ارائه کرد. هدف از این مصوبه واردشدن خودرو‌های خارجی موجود در مناطق آزاد به بازار خودرو کشور بود. بااین‌حال چنین اتفاقی رخ نخواهد داد؛ چرا که هیئت تطبیق مصوبات مجلس به این مصوبه ایراد وارد کرده و بنابراین شماره‌گذاری خودرو‌های مناطق آزاد از دستور کار دولت خارج شده است.

این خبر را سخنگوی دولت در روز سی‌ام فروردین‌ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد. همان‌طور که اشاره کردیم، هدف از این کار واردات خودرو‌های کارکرده خارجی از مبدأ مناطق آزاد کشور بود. بنابر ادعای دولت، این کار باعث می‌شد تا بدون ارزبری، خودرو‌های کارکرده خارجی به کشور وارد شوند و در جریان خریدوفروش بازار قرار بگیرند.

تردیدی وجود ندارد که شماره‌گذاری خودرو‌های منطقه آزاد و ورود آن‌ها به بازار با پلاک ملی سبب خواهد شد تا قیمت غیرمنطقی خودرو در ایران تا حدی آرام شود.

بااین‌حال خودرو‌های مناطق آزاد قادر به پاسخگویی تمام نیاز بازار ایران نیستند و بازهم نیاز به واردات خودرو از منابع دیگر وجود دارد.

همچنین خودرو‌های قدیمی مناطق آزاد نیاز به جایگزینی با محصولات جدید خارجی دارند. این کار به تخصیص ارز نیاز دارد و بنابراین مشکل ارزبری در حوزه واردات خودرو‌های کارکرده با پلاک‌گذاری خودرو‌های مناطق آزاد برطرف نخواهد شد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=10391

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: