احیای مرکز مبادلات تجارت مرزی منطقه آزاد ماکو و ترکیه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در دیدار با اعضای اولین میز ملی ترکیه به رفع مشکل بازارچه ساری سو و راه اندازی هرچه سریعتر آن تاکید کرد و گفت: احیای مرکز مبادلات تجارت مرزی منطقه آزاد ماکو و ترکیه یا منطقه آزاد مشترک با ایران و ترکیه می تواند نقش مهمی در توسعه تجارت مرزی ایفا کند.

 حسین گروسی با بیان اینکه فصل جدید مناسبات ایران و ترکیه شکل گرفته است، افزود: طرف ترکیه پیرو توافق با چندسال پیش اقدام با احداث بازارچه مرزی ساری سو کرده ولی در طرف ایران اقدامی صورت نگرفته لذا باید با طراحی مدلی تبادلات تجاری افزایش پیدا کند.
گروسی با بیان اینکه مهمترین ظرفیت ماکو در توسعه تجارت جهانی، موضوع لجستیک و حمل ونقل است اضافه کرد:‌ استفاده از ظرفیت لجستیکی و حمل و نقل به اندازه نفت می تواند برای کشور سودآور باشد.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت نیز در این دیدار گفت:‌ سازمان توسعه تجارت روی ظرفیت استان‌ها تمرکز کرده و در همین راستا میز کشوری سازمان توسعه تجارت ایران را در آذربایجان‌غربی برگزار کردیم و یکی از اهداف تعیین شده حضور در منطقه آزاد ماکو و بازدید از پایانه های مرزی این منطقه است.
فرزاد پیلتن با بیان اینکه باید تا سال ۱۴۰۴ تجارت خارجی ما به ۷۵ میلیارد دلار برسد افزود: بین ایران و ترکیه در ۵ ماه،  ۲.۲ میلیارد دلار تجارت شده است.
پیلتن گفت: متوازن شدن تجارت با ترکیه، زمینه را برای همکاری بیشتر ایجاد کرده و استان‌های مرزی هم در این خصوص اهمیت بسیار زیادی دارند.
وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد ماکو نقش بسیار مهمی در توسعه تجارت با ترکیه دارد، یادآور شد: برخی مشکلات از جمله عدم اجرای قانون مدیریت یکپارچگی و دوگانگی های مدیریتی باعث برخی مشکلات در این مرز است که باید رفع شوند.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در پایان گفت: به دنبال تعمیق همکاری‌ها، رفتن به سمت کالاهای با ارزش افزوده بالاتر و زمینه سازی برای تولید مشترک با استفاده از ظرفیت‌های دو طرف بین ایران و ترکیه هستیم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=11182

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: