حجت الله عبدالملکی در جمع اصحاب رسانه منطقه آزاد اروند:

رسالت اصلی جامعه خبری، امیدآفرینی است

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، همزمان با هفدهم مردادماه، در منطقه آزاد اروند، پاسخگوی سؤالات اصحاب رسانه بود.

حجت‌الله عبدالملکی، در نشست خبری با اصحاب رسانه در منطقه آزاد اروند، ضمن عرض تبریک فرارسیدن هفدهم مردادماه سالروز پاسداشت مقام خبرنگار، گفت: در گفتمان انقلاب اسلامی رسالت اصلی جامعه خبری، امیدآفرینی است و اگر خبری تولید و منتشر می‌شود، باید منجر به ایجاد امید و انگیزه در جامعه شود.
عبدالملکی با بیان اینکه، کشور در دوران پس از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف داشته است، افزود: به این پیشرفت‌های چشمگیر باید معرفی و اطلاع‌رسانی شود چرا‌که متأسفانه به این پیشرفت‌ها توجه نشده است و غرب با بزرگنمایی مشکلات کشور، بر موفقیت‌ها سرپوش گذاشته‌ است.
وی، در خصوص موضوع انحلال و یا انفعال ادارات کل منطقه همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی و نگرانی از تکرار چنین تجربیاتی برای اداره کل ورزش و جوانان در منطقه آزاد اروند، تصریح کرد: تأکید ریاست محترم جمهور بر اجرای کامل ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه توسعه کشور در مناطق آزاد است و دستگاه‌های منطقه باید وظایف و اختیارات را به عالی‌ترین مقام منطقه، یعنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد، تفویض نمایند یا مسئولان این دستگاه‌ها با هماهنگی این سازمان منصوب شوند.
مشاور رییس جمهور افزود: موضوع ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، در سطوح عالی در حال پیگیری است تا خبر مبنی بر انحلال این اداره‌کل در منطقه آزاد اروند، اصلاح شود و این اتفاقی که مطرح شد، رخ ندهد و نگرانی‌های اهالی فرهنگ در این منطقه رفع شود. در سایر حوزه‌ها نیز موضوع اعمال حاکمیت یکپارچه در حال پیگیری است.
عبدالملکی در خصوص تمایز چارت سازمانی میان مناطق آزاد کشور، ادامه داد: یک مصوبه در شورایعالی مناطق آزاد وجود دارد که بر اساس آن قواعدی برای اصلاح و یا تغییر چارت سازمانی مناطق آزاد در آن تصویب شده است و دارای کارگروهی است که بر اساس الزامات لازم، چارت‌ها اصلاح شود، به مناطق آزاد اعلام کردیم که بر اساس ملزومات منطقه مورد اشاره، چارت‌های پیشنهادی خود را به ما ارائه دهند تا این پیشنهادات در کارگروه شورایعالی مناطق آزاد مطرح و بر اساس زیست بوم آن منطقه تغییر یابد، شخصاً به یکسان بودن چارت مناطق معتقد نیستم.
وی افزود: موفقیت‌هایی که اخیراً در مناطق آزاد رخ می‌دهد، باعث شده است تا میزان همکاری سایر دستگاه‌های دولتی با مناطق آزاد افزایش یابد و مجلس شورای اسلامی نیز هم‌افزایی خود را با این حیطه تقویت کند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با اشاره به ایجاد بندر فاو در کشور مجاور و ایجاد فضای رقابتی با منطقه آزاد اروند در خاک کشورمان، خاطرنشان کرد: در هر صورت امن‌ترین، آسان‌ترین، ارزان‌ترین و سریع‌ترین مسیر برای ترانزیت در منطقه خاک جمهوری اسلامی ایران است. اما باید بپذیریم که در تکمیل کوریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب در سرزمین خود کوتاهی کرده‌‎ایم، اما اینکه تصور کنیم که دیگر کشورها می‌توانند برای مراودات تجاری خود سرزمین ما را دور بزنند، این تصور درستی نخواهد بود.
عبدالملکی در ارتباط با ظرفیت‌های اربعینی مرز شلمچه در منطقه آزاد اروند، تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد اروند یک اتفاق بزرگ را در مرز شلمچه رقم زده و اقدامات خوبی را در حوزه زیرساخت انجام داده است، مجموع اقدامات صورت گرفته در این پایانه مرزی، بی‌نظیر است و افتخار بزرگی برای این سازمان و ساکنان این منطقه است که باید به صورت تفصیلی به اقدامات صورت گرفته، پرداخته شود.
وی با بیان اینکه به دنبال اجرای کامل ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور هستیم، گفت: این ماده بر حاکمیت سازمان منطقه آزاد در مناطق صراحت دارد و همه دستگاه‌های اجرایی باید از این دستور تمکین کرده و همکاری لازم را صورت دهند، همکاری‌ها به طور نسبی مناسب است اما اگر موارد قابل نقدی وجود داشته باشد تلاش می‌کنیم تا با دستگاه‌ها مرتفع شود.
مشاور رئیس جمهور در خصوص فرآیند وارد خودرو از مناطق آزاد و خروج آن به مقصد سایر نقاط کشور، یادآور شد: در صورتی با واردات خودرو از طریق مناطق آزاد موافق هستیم که انتفاع آن به مردم منطقه برسد. چراکه مناطق آزاد در حال حاضر بستر لازم برای واردات خودرو را در اختیار دارند.
عبدالملکی در خصوص دستورالعمل شورایعالی مناطق آزاد برای حمایت از رسانه‌ها، گفت: سیاست دبیرخانه، همکاری و تعامل با همه رسانه‌های دارای مجوز کشور است. مکاتبات به این معنا نیست که رسانه‌های محلی محدود و یا محق فایده نباشند. اعتقاد داریم که مناطق آزاد با همه رسانه‌ها همکاری لازم را داشته باشند. رسانه‌ها در مناطق آزاد بخشی از جمعیت مستقر این مناطق هستند و باید به مشکلات این حوزه نیز رسیدگی شود.
وی، در خصوص افزایش تعداد مناطق آزاد کشور و گمانه زنی در خصوص ازدیاد این مناطق در سطح کشور، ادامه داد: بر این اعتقاد هستیم که با اضافه شدن سه منطقه دوغارون، سرخس و مازندران به جمع مناطق آزاد، به تعداد بهینه مناطق آزاد نزدیک می‌شویم. مرزهای کشور به صورت کامل به منطقه آزاد مجهز خواهند شد چرا که در شرق، شمال شرق و حاشیه دریای خزر خلاءهایی داشتیم که با ایجاد این مناطق جدید، معضلات موجود در مرزهای مشترک با افغانستان و ترکمنستان به دنبال افزایش مراودات اقتصادی خواهیم بود.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به موضوع سرمایه‌گذاری خارجی، یادآور شد: در این حوزه اتفاقی مبنی بر ایجاد بسته‌های سرمایه‌گذاران داخلی، ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی است. این بسته‌ها مورد اقبال جریان‌های سرمایه‌گذاری کشورهایی همچون امارات، کردستان عراق و یا کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس، چین و روسیه است.
عبدالملکی در ادامه به قوانین جذب و استخدام در مناطق آزاد کشور اشاره کرد و افزود: مناطق آزاد اختیاری در این زمینه ندارند و تابع قوانین عمومی کشور و مصوبات شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور هستند. هر اتفاقی در حوزه اداری، مالی، استخدام و جذب رخ دهد، باید از نظر این شورا عبور کند و در آن قواعدی در نظر گرفته شده که بر اساس این ضوابط نیروهای خود را ساماندهی می‌کنند.
وی، در خصوص میزان رضایتمندی در منطقه آزاد اروند، خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که در کشور کمبودهای فراوانی وجود دارد، اما حقیقتاً خدمات بسیار زیادی نیز در این حیطه توسط مناطق آزاد از جمله اروند به مردم در حوزه‌های فرهنگی، عمرانی، اقتصادی و در بهبود معیشت شهروندان ارائه شده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=11618

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: