جانمایی فرودگاه جدید چابهار تغییر کرد

امیر مقدم در نشست خبری در خصوص این‌که آیا موافق تبدیل شورای توسعه سواحل مکران به سازمان هستید، اظهار کرد: امروز از چند درصد اختیارات قانونی مناطق آزاد استفاده می‌کنیم، خیلی کم. باید بتوانیم وفاق در سطح مدیریتی ایجاد کنیم. سواحل را یکپارچه ببینیم و به صورت موضعی آنرا مدیریت کنیم.

وی افزود: ایجاد مدیریت یکپارچه در حوزه اقتصاد لازم است این‌که شکل آن سازمان مکران می‌شود یا استاندار اختیارات کاملی داشته باشد درباره آن تصمیم گیری می‌شود.

وی در خصوص چرایی عدم صدور مجوز ساخت فرودگاه جدید چابهار از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، یادآور شد:  در ادوار گذشته دو گزینه برای فرودگاه چابهار مطرح شد؛ یکی فرودگاه فعلی کنارک  است که خارج از محدوده منطقه آزاد است و برای اعمال مدیریت و هرگونه هزینه را مجاز نیستیم.

وی ادامه داد: گزینه دوم هم که از سه سال قبل مطرح شد، ساخت فرودگاه جدید در چابهار بود. بخشی از عملیات تسطیح و اجرایی این فرودگاه انجام شد، اما بنا به مسائل ملی ساخت این فرودگاه باید مورد مداقه در رابطه با منفعت ملی کشور قرار می‌گرفت. خوشبختانه طی یکسال اخیر در این رابطه یک وفاق در سطح ملی ایجاد شد که آنرا مدیون سردار دهقان هستیم.

وی بیان کرد: امروز تقریبا جانمایی فرودگاه جدید اعلام و امضاهای لازم اخذ و تصمیم کلان ملی در این رابطه اتخاذ شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در پاسخ به این پرسش که آیا فرودگاه در همان منطقه قبل ساخته می‌شود یا خیر، گفت: خیر، همان منطقه نیست مقداری تغییر خواهد شد. ساخت فرودگاه جدید شفاها ابلاغ شده و قرار بود از اول آبان‌ماه به عملیات اجرایی ورود کنیم. مجوز ساخت فرودگاه جدید چابهار صادر شده و منتظر شیوه‌نامه‌ها هستیم.

وی با بیان این‌که در منطقه آزاد چابهار رویکردها با بر اساس سیاست‌ها تنظیم می‌شود، اظهار کرد: ۲ رویکرد اصلی را مطابق سیاست‌های شورای عالی مناطق آزاد در دستور کار داریم؛  یکی جهانی شدن تا بتوانیم زیرساخت‌های موردنیاز اقتصاد بین‌المللی را تامین کنیم. ایجاد مناطق آزاد مشترک نیز یکی از بعدهای دیگر این مسئله است. مردمی‌شدن مناطق آزاد نیز یکی از سیاست‌هاست.

وی با اشاره به این‌که ۱۲۰ بسته سرمایه‌‌گذاری به ارزش ۵۸ هزار میلیارد تومان در منطقه آزاد چابهار تهیه شده است، اضافه کرد: در بحث سرمایه‌گذاری خارجی باید تلاش می‌کردیم بسته‌ها را بفروشیم که یکی از راهکارهای آن حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی (چین و ارمنستان) بوده است.

وی با بیان این‌که ۳۷ هزار میلیارد تومان تفاهمنامه در بخش ریالی بین سازمان و ذی‌نفعان امضا کنیم، گفت: باید گزارش دهیم تا پایان سال که این تفاهمنامه‌ها چه میزانی به عقد قرارداد منجر شده است.

وی با بیان این‌که ۷۱ درصد  رشد درخواست سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار داشته‌ایم، افزود: همچنین حدود ۳۰ درصد در مجوزهای صادر شده رشد داشته ایم. خروجی این رویکرد رشد صادرات تولیدات منطقه از ۹.۶ میلیون دلار به ۱۳.۵ میلیون دلار بوده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به رشد ۱۵۸ درصدی ورود کالای کانتینری به بندر چابهار،‌ یادآور شد: قبلا کانتینر می آمد اما کشتی نمی‌آمد. یکی از برنامه‌ها برقراری خط کشتیرانی منظم از بنادر مبدا چین و هند بود که از آبان‌ماه سال گذشته با کمک سازمان بنادر و دریانوردی این برنامه عملیاتی و منجر به کاهش زمان و هزینه شده است. امروز صاحب کالا به ازای هر کانتینر ۴۰۰ دلار خوشحال‌تر است.

مقدم با بیان این‌که هدف‌گذاری ۲ میلیارد دلاری برای ترانزیت داریم که الان در حد یک میلیون دلار هم نیست، اظهار کرد:‌ در حال تامین ۱۰۰۰ کشنده برای توسعه ترانزیت هستیم، ضمن این‌که طی چند روز آینده مصوبه واردات خودرو از منطقه آزاد چابهار اجرایی می شود.

وی با اشاره به این‌که ۲۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد امضا شده در سال ۹۹ داریم که به ارزش روز در زمان حاضر حدود ۸ هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: نسبت به مهرماه سال گذشته ۱۷ پروژه عمرانی و زیرساختی منطقه آزاد چابهار فعال است که طی یکسال منتهی به مهرماه امسال حدود ۷۷۵ میلیارد تومان به این پروژ‌ها تزریق شده است. از این رقم تا الان توانسته‌ایم ۷ پروژه را وارد فاز بهره‌برداری برسانیم.

ساخت فرودگاه چابهار مجوز ندارد

عبدالحکیم آصفی معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار در این نشست خبری در خصوص وضعیت ساخت فرودگاه چابهار و شهر فرودگاهی این منطقه اظهار کرد: ساخت این فرودگاه از سال ۹۹ آغاز شد که البته احداث آن متوقف شده است. امیدواریم مجوز این فرودگاه توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر شود. محدوده‌ای که قبلاً برای ساخت این در نظر گرفتیم ۴۰ کیلومتر با کنارک و ۱۵ کیلومتری چابهار فاصله دارد.

وی با بیان این‌‌که اعتبار اولیه ساخت فرودگاه چابهار ۴۵۰ میلیارد تومان بود، یادآور شد: این پروژه حدود ۲ سال است که متوقف شده است. با توجه به این که یک سری موافقت‌های اولیه را داشتیم، ساخت پروژه را شروع کردیم تا فرصت را از دست ندهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که اعتبار به روز شده برای ساخت این فرودگاه چه میزانی است، اضافه کرد: هنوز اعتبار موردنیاز به‌روز رسانی نشده، اما احتمالا ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای شهر فرودگاهی چابهار نیاز است.

آصفی در خصوص وضعیت خط‌آهن چابهار-زاهدان اظهار کرد: پروژه مذکور توسط وزارت راه وشهرسازی در حال اجراست که از سال ۹۲ این پروژه شروع شده است. قطعه زاهدان-خاش به بهره‌برداری رسیده و از خاش به چابهار نیز در حال اجراست که در صورت تامین اعتبار سال آینده یا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد. حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت حدود ۵۰۰ کیلومتر مسیر مذکور اعتبار نیاز است.

وی با بیان این‌که در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت بزرگراه چابهار-کنارک به‌طول ۶۷ کیلومتر را در دست اقدام داریم، گفت: این پروژه در ۳ قطعه در حال ساخت است که  ۱۸ کیلومتر اول از بندر شهید بهشتی تا پلیس راه توسط سازمان بنادر، از  پلیس راه تا ۲۴.۵ کیلومتر توسط منطقه آزاد و از ۲۴.۵ کلومتر تا انتها توسط وزارت راه و شهرسازی ساخته می‌شود.

وی در ابتدای این نشست از احداث شهر لجستیکی در زمینی به مساحت ۶۵ هکتار در پسکرانه بندر شهید بهشتی  خبر داد و گفت:  ۱۷ پروژه‌ عمرانی در بخش‌های مختلف ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ترانزیت، گردشگری، آب و برق، شهری و روستایی، بهداشتی و درمانی و … با اعتبار مجموع ۲۷۰۰ میلیارد تومان در حال اجراست. پروژه شناگاه در زیرفصل طرح‌های گردشگری در حال اجراست؛ ماموریت و اولویت اول منطقه چابهار بحث ترانزیت و ظرفیت دوم نیز گردشگری است.  این پروژه از سال ۹۹ آغاز شده که مبلغ اولیه این قرارداد حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است. شناگاه با هدف ایجاد مکان امن برای شنای بانوان ساخته می‌شود و برای شنای آقایان این فرصت وجود دارد که بدون خطر بتوانند در فضای ایمن شنا کنند.

معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: در نوروز ۱۴۰۳ فضای شناگاه بانوان به بهره‌برداری می‌رسد و مابقی پروژه در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین ورزش کریکت یکی از ظرفیت‌های چابهار است و بخش زیادی از تشکیلات تیم ملی و فدراسیون کریکت توسط چابهاری‌ها و کنارکی‌ها مدیریت می‌شود. با توجه به این ظرفیت بزرگ‌ترین وزرشگاه کریکت کشور توسط سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار در زمینی به مساحت ۳ هکتار در حال ساخت است. پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود ۹۵ درصد است. ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و بهره‌برداری از مجموعه ورزشی پیل بند چابهار اعتبار نیاز است و تاکنون ۱۶۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

درحالی معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار میزان پیشرفت فاز اول مجموعه ورزشی پیل بند چابهار (ورزشگاه کریکت) را ۹۵ درصد اعلام کرد که دقایقی قبل از این اظهارات مدیر پروژه مذکور پیشرفت را ۸۵ درصد اعلام کرده بود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=12443

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: