آنچه باید درباره ترخیص کالا از مناطق آزاد بدانید:

آیا ترخیص کالا از مناطق آزاد بدون گمرکی، شدنی است؟

اصلی ترین مسئله در تجارت خصوصا برای تجار تازه کار نحوه واردات و ترخیص کالا از مناطق آزاد است.

با افزایش تقاضا در زمینه کالا و خدمات، واردات کالا یکی از موارد جدانشدنی تجارت بین ‌المللی به شمار می رود.در هنگام ترخیص کالا از گمرک لازم است کلیه تجار و بازرگانان مبلغی را به عنوان درصد ارزش کالاهای وارداتی به گمرک پرداخت کنند.

البته پرداخت گمرکی می تواند برای بازرگانان سخت باشد و سود دهی آن ها را کم کند. اما اگر ترخیص کالا از گمرک مناطق آزاد باشد، برای بازرگانان مزیت هایی دارد. برای درک بهتر این موضوع این بار سعی داریم در این رپورتاژ مقاله به کلیه نکات پیرامون ترخیص کالا از مناطق آزاد بدون حق گمرک بپردازیم.

 

صدور و ورود کالا به مناطق آزاد

مناطق آزاد یک سری قلمروهای سیاسی اقتصادی است که نظارت ها و محدودیت های گمرکی را ندارد و مستلزم رعایت تشریفات قانونی نیست. ایران ۹ منطقه آزاد تجاری دارد که کار ورود و ترخیص کالا را ساده تر کرده است. مناطق ازاد ایران عبارتند از: قشم، کیش، چابهار، اروند، ارس، انزلی، شهر فرودگاه امام‌خمینی (ره) و ماکو.

ثبت سفارش کالا در مناطق آزاد

قبل از خرید و اقدام برای حمل کالا به کشور و برای ورود آن به مناطق آزاد بایستی ثبت سفارش کنید. چون بدون ثبت سفارش، امکان ترخیص کالا وجود ندارد. برای همین ورود کلیه کالاها به صورت تجاری بدون ثبت سفارش ممنوع است. با این حال، پروسه تجارت در مناطق آزاد راحت ‌تر و سریع ‌تر از سرزمین اصلی انجام می شود. به شرط اینکه از مشاوران باتجربه شرکت ثبت سفارش واردات حرفه ای کمک بگیرید.

مقررات پرداخت گمرکی در مناطق آزاد

مقررات امورگمرکی مناطق آزاد یک سری قوانین چگونگی اداره مناطق آزاد است که با تصویب شورای عالی و توسط سازمان در مناطق آزاد اجرا می شود.بر اساس این قانون برخی از کالاها در مناطق آزاد از پرداخت برخی از هزینه ها مانند حقوق گمرکی، سود بازرگانی، کلیه عوارض ورود و صدور کالا معاف هستند.

کالاهایی معاف از پرداخت گمرکی

کالاهایی مانند مواد اولیه مصالح ساختمانی برای پروژه های تولیدی، خدماتی، مسکونی و تجاری از پرداخت حق گمرکی معاف هستند. همچنین تجهیزات و ابزارآلات تولیدی و قطعات یدکی ماشین‏آلات تولیدی مشمول پرداخت عوارض بندری نمی شوند.

شهر دبی یکی از مناسب ترین شهر های نزدیک ایران ،برای برای واردات این کالاهاست.

قاچاق کالا و ورود آن ها به مناطق آزاد

موضوع مهم دیگر در پروسه گمرک مناطق آزاد، احتمال واردات کالاهای قاچاق به این مناطق است. برای همین برخی از افراد سودجو به غلط فکر می کنند که می توانند کالاهای ممنوعه مانند مشروبات الکلی، اسلحه، حیوانات ممنوعه و غیره را به راحتی وارد کشور کنند. اما اصلا چنین امکانی وجود ندارد.

درست است که در مناطق آزاد کالاهای وارداتی از پرداخت حقوق و عوارض ورودی معاف اند و مشمول نظارت های معمول گمرکی نمی شوند، صرف آزاد بودن مناطق تجاری، نمی تواند به کالاهای قاچاق به اجازه ورود به کشور را بدهد. پس مشاور واردات بازرگانی تلاش و توسعه به شما کمک می کند تا کالایی را برای تجارت انتخاب کنید که بتوانید به صورت قانونی بدون کوچکترین دغدغه و حق گمرکی آن ها را به سود آوری برسانید.

مقررات ترخیص کالا از گمرک مناطق آزاد

یک سری مقررات مهم برای انجام سریع و راحت ترخیص کالا در گمرک مناطق آزاد وجود دارند که شامل موارد زیر می شوند:

 

شما تجار می توانید کالاهایی خود را به صورت امانی در انبارهای مناطق آزاد و برای مهلت معین قرار دهید. البته انتقال این کالاها بایستی تحت تشریفات ترانزیت داخلی منطقه انجام شود و انتقال کالا به این انبارها بدون کسب مجوز تخلف محسوب می شود.

ورود عین کالاهای خارجی که از منطقه به سایر نقاط کشور ارسال می ‏شود، مجاز است. ولی ترخیص آن مستلزم رعایت مقررات گمرکی و صادرات و واردات خواهد بود.

صدور عین کالاهای داخلی از منطقه به خارج ایران نیز موکول به رعایت مقررات عمومی صادرات و واردات کشور است.

وسایل شخصی که مسافران با خود وارد مناطق آزاد می‌کنند، نیاز به ثبت در گمرک ندارد. برای همین عوارضی هم به آن ها تعلق نمی گیرد و به ‌عنوان کالای وارداتی تلقی نمی ‌شوند.

برای وارد کردن پوشاک به مناطق آزاد نیز مجوزهای لازمه تعیین شده نیاز می باشد.

ورود حیوانات به جز حیوانات ممنوعه نیز مستلزم دریافت مجوز و دریافت پروانه جهت ترخیص است.

چنانچه گردشگران یا تاجران کالایی به ارزش بیش از ۱۶۰ دلار وارد کشور کنند از پرداخت عوارضی گمرکی و واردات معاف خواهند شد.

اگر تاجران وسایلی را برای کارهای تجاری با خود به همراه داشته باشند، بایستی حتما آن وسایل را در مناطق آزاد ثبت کنند . چون برای ترخیص کالا با مشکل مواجه خواهند بود.

خروج کالاهایی که برای تکمیل یا تعمیر به شکل موقت وارد منطقه آزاد می شوند و بعد به کشور اعاده می شوند مجاز است و بابت ارزش دستمزد عملیات تعمیر یا تکمیل از حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف است. اما قطعات و قسمتها و لوازم تعویض یا اضافه شده که منشأ خارجی دارند، مشمول حقوق گمرکی و سود بازرگانی می شوند.

مراحل ترخیص کالا از مناطق آزاد

در هنگام ترخیص کالا از گمرک بارنامه، فاکتور، وزن و تعداد کالا، گواهی بهداشت و میزان کیفیت و علامت های تجاری از شما بازرگانان تحویل گرفته می شود. اما ارائه چنین اسناد و مدارکی به انجام پروسه های زمانبر نیاز دارد که می توانید با راهنمایی از شرکت ثبت سفارش کالا و ترخیص کالا به آن سرعت ببخشید و کالاهای خود را به راحتی به فروش و درامدزایی برسانید.

برای ترخیص کالا بایستی هزینه هایی که خود گمرک تعیین می کند را به حساب سازمان مناطق آزاد واریز کنید. تا بعد گواهی پرداخت، پروانه ترخیص کالا برایتان صادر شود و اجازه ترخیص کالا از مناطق آزاد را کسب کنید. این مرحله از ترخیص کالا هم شامل یک سری بررسی ها برای تطبیق پروانه و مجوز با کالای ترخیصی می شود که بعد از مشخص شدن عدم ایراد کالا، کالای مورد نظرتان از مناطق آزاد ترخیص خواهد شد.

ترخیص کار گمرکی

تجار محترم بهتر است به هنگام ترخیص کالا از مناطق آزاد کلیه قوانین مربوط به اداره مناطق آزاد را بدانید و تا به ‌سرعت هر چه بیشتر و بدون هیچ مشکلی بتوانید کالاهایتان را از انبار گمرک ترخیص کنید. البته تمام این اقدامات بدون داشتن آگاهی و تجربه کافی فقط انرژی و وقت شما را به هدر می دهد.

بازرگانی تلاش و توسعه به عنوان شرکت ترخیص کالا در تهران در کنار شماست تا کلیه خدمات ثبت سفارش کالا از کارت بازرگانی گرفته تا ترخیص کالا در گمرک مناطق آزاد را به آن بسپارید. مشاوران ما به شما کمک می کنند تا با کمترین هزینه و در سریع‌ترین زمان به روند کار ترخیص کالا از مناطق آزاد خود سرعت ببخشید و در تجارت خود به سودآوری زیاد دست پیدا کنید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=10749

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: