به گزارش فرینا، امین افقی با اشاره به پهلوگیری اولین شناور این خط جدید لاینری در بندر کاسپین حامل ۱۱۰ تی ای یو کانتینر افزود: با بهرهمندی از مزیتهای منطقه آزاد انزلی و مشارکت شرکت قزاق، ظرفیت جدید حمل دریایی بین ایران و قزاقستان در بندر کاسپین ایجاد شده و امکان استفاده از مزیت های قانونی و ظرفیتهای لجستیکی این منطقه برای تجار دو کشور فراهم آمده تا با ارزانترین و سریعترین روش حمل، کالاهای خود را بین بنادر دو کشور حمل کنند.
دبیر شورای لجستیک منطقه آزاد انزلی با اشاره به ابتکار منطقه ازاد انزلی در راستای فعال شدن شاخه ایرانی کریدور چین قزاقستان ـ ایران (بندر کاسپین) در سال ۹۷ خاطر نشان کرد: با استفاده از حمل و نقل ترکیبی، کالاها از طریق راه آهن چین و قزاقستان به بندر آکتائو و سپس با روش حمل ونقل ترکیبی از دریای خزر به ایران وارد و محصولات ایرانی نیز از همین مسیر صادر می شوند و تاکنون از مسیر این کریدور بیش از ۱۵۲۰۰ تی ای یو کانتینر به بندر کاسپین وارد یا صادر شده است.
افقی ادامه داد: با راهاندازی این خط کشتیرانی امکان ترانزیت کالا از جنوب آسیا، هندوستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به قزاقستان تسهیل می گردد و این مسیر تجاری را میتوان به عنوان کریدور شمال ـ جنوب نوین دانست.
وی با تشریح ظرفیت ایجاد شده توسعه شبکه ترانزیت بین المللی در دریای کاسپین ادامه داد: با ایجاد این خط کشتیرانی لاینر، تجار و بازرگانان می توانند از طریق منطقه آزاد انزلی به بازار دومین کشور بزرگ عضو اتحادیه اوراسیا و نیز یکی از کشورهای برتر عضو سازمان همکاریهای شانگهای دسترسی راحت تر و سریعتری داشته باشند.
دبیر میزتجارت با اوراسیا منطقه و عضو کارگروه لجستیک مناطق آزاد کشور با اشاره به اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین در سالجاری و احداث اسکله رو رو در این بندر افزود: با استفاده از توسعه دیپلماسی لجستیکی و مزیتهای قانونی مناطق آزاد میتوان زیرساختهای نرم افزاری و سخت افرازی اقتصاد بین الملل را در مناطق آزاد مرزی توسعه و ارتقاء داده تا با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک کشورمان شاهد توسعه زنجیره لجستیک و رشد ترانزیت بین المللی از مسیر جمهوری اسلامی ایران باشیم.