شاخ غول جاده منتهی به دروازه «آسیا – اروپا» شکست

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی مناطق آزاد ایران، حمل و نقل زمینی نقش مهمی در اقتصاد یک کشور دارد، اما زمانی که مسیر مورد نظر جاده منتهی به مهمترین گمرک زمینی کشور و دروازه ورود آسیا به اروپا باشد، اهمیت آن چند ۱۰ برابر می‌شود.

پروژه تعریض و چهار بانده کردن جاده «سه راهی ایواوغلی» تا گیت ورودی منطقه آزاد ماکو حدود ۲۵ سال پیش کلنگ زنی شده اما وعده اتمام آن از دولتی به دولت دیگر روی زمین مانده است.

این طرح ۵۱ کیلومتری بخشی از کریدور بزرگراهی غرب کشور و منتهی به گمرک بازرگان یعنی مهمترین گذرگاه زمینی کشور است که ۲۴ ساعته فعال بوده و بیشترین ترانزیت زمینی کشور از این منطقه انجام می‌شود.

تعریض و چهار خطی کردن مسیر جاده‌ای «سه راهی ایواوغلی» تا گیت ورودی منطقه آزاد ماکو با وجود اینکه همواره جز طرح‌های راهبردی توسعه برای کشور محسوب می‌شد، عزم جدی برای اتمام آن وجود نداشت و در نهایت این طرح به مدت ۲۵ سال زمین گیر شد.

پس از روی کار آمدن دولت چهاردهم و تعریف راهبردی جدید برای توسعه و شکوفایی آذربایجان‌غربی، رضا رحمانی استاندار این استان در همان روزهای نخست حضور خود در آذربایجان‌غربی بر ضرورت اتمام این طرح تاکید کرد؛ ادعایی که کسی باورش هم نمی‌کرد در عرض چند ماه مراحل اجرایی آن عملیاتی شود.

حتی وقتی در سفر «رضا مسرور» دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور به آذربایجان‌غربی، بحث واگذاری ۵۰ درصدی تامین اعتبار این پروژه به منطقه آزاد ماکو مطرح شد، عده‌ای آن را فقط یک بازی رسانه‌ای دانستند؛ چرا که اولا این پروژه خارج از منطقه آزاد قرار داشت و ثانیا ورود منطقه آزاد ماکو به این پروژه نیازمند مصوبه هیات وزیران را داشت که کاری زمان‌بر و بسیار پیچیده بود.

اما عزم جدی برای اتمام این طرح راهبردی و استراتژیک در استان سبب شد تا در سفر چهارم فروردین ماه دکتر مسعود پزشکیان به آذربایجان‌غربی، جزئیات و ضرورت اجرا و اتمام این طرح به رییس جمهور کشورمان ارائه شود و استارت پیگیری آن در سطح عالی کشور کلید بخورد.

امروز در کمتر از ۱.۵ ماه، هیات وزیران با مشارکت ۵۰ درصدی سازمان منطقه آزاد ماکو در تامین مالی این طرح مهم موافقت کرده و دستور اجرای آن با امضای محمدرضا عارف معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است؛ دستاوردی که پس از ۲۵ سال در عرض چند ماه، از هفت خان رستم گذشت و بالاخره شاخ این غول شکست.

هم اکنون پروژه تعریض جاده خوی- ماکو در پنج قطعه تعریف شده که سه قطعه آن به طول ۲۶ کیلومتر پیمان سپاری شده و ۲۵ کیلومتر مابقی نیز با مصوبه هیات وزیران و تامین مالی آن، در دست پیمان سپاری است. تمامی تلاش‌ها بر این است که حدود ۵۰ درصد این پروژه تا هفته دولت و در کمتر از سه ماه دیگر به بهره برداری برسد تا نشان دهد چگونه می‌توان ره ۲۵ ساله را در عرض چند ماه طی کرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=13677

اخبار مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
دکمه بازگشت به بالا