لزوم تبیین جایگاه فرهنگی و تمدنی خلیج فارس

رئیس انجمن ایرانی تاریخ اسلام برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی، نگارش آثار علمی مستند و فاخر، فعالیت های فرهنگی و هنری و چاپ اطلس های جغرافیایی چندزبانه و نوآورانه را لازمه تبیین جایگاه فرهنگی و تمدنی خلیج فارس برشمرد.

 استاد تاریخ تمدن دانشگاه تهران در مراسمی به مناسبت بزرگداشت روز ملی خلیج فارس که به میزبانی جزیره کیش برگزار شد، گفت: در کنار مباحث سیاسی و بین المللی باید به فعالیت های مهمی همچون برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی، نگارش آثار علمی مستند و فاخر، انجام فعالیت های فرهنگی و هنری شایسته و چاپ اطلس های جغرافیایی چندزبانه و نوآورانه پرداخت.

سید احمدرضا خضری، اظهار داشت: با گام برداشتن در این مسیر مهم و ارزشمند؛ می توانیم جایگاه فرهنگی و تمدّنی خلیج فارس را تبیین و از تحریف واقعیت ها درباره این زادگاه بزرگ تمدّنی جلوگیری کنیم.

خضری، تاکید کرد: حساسیت این کار تنها با تغییر یک واقعیت و تحریف یک نام پایان نمی یابد، بلکه به گواهی تاریخ همواره ادعاهای سرزمینی و تجاوز به حدود دیگر کشورها از جعل نام‌ها آغاز شده و سپس به دست‌اندازی به سرمایه‌های ملی آن کشور می انجامد، از این رو باید همگان آگاه باشند و برای پیشگیری از هر گونه تحریف اقدامات مناسب و متقابل انجام دهند.

استاد تاریخ تمدن دانشگاه تهران با اشاره به روز ملی خلیج فارس، اهمیت این اقدام راهبردی را از نظر تاریخی، تمدّنی، سیاسی، فرهنگی، هویتی و اقتصادی تشریح کرد و گفت: دقیقا به همین سبب است که تلاش‌هایی از سوی برخی افراد، سازمان‌ها و کشورها برای تحریف واقعیات تاریخی در باره خلیج فارس صورت می گیرد.

خضری با استناد به نقشه‌های تاریخی، اسناد حقوقی و سیاسی و منابع جغرافیایی و مستندات تاریخی گفت: “خلیج فارس” نامی تاریخی برای این قلمرو آبی است که در جنوب ایران قرار گرفته و در طول تاریخ با نام‌هایی چون سینوس پرسیکوس، دریای پارس، بحر پارس و خلیج فارس شناخته شده است.

رئیس انجمن ایرانی تاریخ اسلام در ادامه افزود‌: این نام و نام‌های مشابه آن از زمان باستان تا به حال از سوی ایرانیان، رومیان، یونانیان، هندیان و عرب‌ها به کار رفته است؛ یونانیان در عموم منابع تاریخی و جغرافیایی خود، آن را سینوس پرسیکوس و عرب‌ها نیز قرن‌ها آن را خلیج فارس یا بحر فارس می‌نامیدند.

استاد تاریخ تمدن دانشگاه تهران اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اسناد درباره نام خلیج فارس، بیش از ۲۵۰۰ سال پیش توسط داریوش اول در “کانال سوئز” حک شده و هنوز هم در آنجا خودنمایی می‌کند.

خضری با بیان این که سرچارلز بلگریو نماینده‌ سیاسی دولت بریتانیا در بحرین و خلیج‌فارس برای نخستین بار در سال ۱۹۴۵ در کتابش نامی مجعول برای خلیج فارس به کار برد، افزود: این اقدام مورد استقبال مخالفان تاریخ و هویت تمدّنی ایران قرار گرفت و از آن روز تاکنون فعالیت های گسترده ای برای این اقدام تحریفی انجام داده اند.

آنان کار خود را با نگارش دهها کتاب، مقاله، روزنامه و مجله توجیه کرده و با برگزاری اقدامات فرهنگی، هنری و جشنواره‌های گوناگون و صرف میلیون‌ها دلار در صدد تغییر واقعیت‌ برآمده اند.

استاد تاریخ تمدن دانشگاه تهران با ابراز خشنودی از حضور استادان، فرهیختگان و اندیشمندان بومی و غیر بومی جزیره در کنار جوانان و نوجوانان علاقمند در این مراسم، تاکید کرد؛ به نسل فردای این کشور توصیه می کنم برای آشنایی با گذشته تاریخی کشورشان، پیشینه تاریخی خلیج فارس را پاس داشته و از هویت آن دفاع کنند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=10500

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: