معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش:

ثبت یکی دیگر از بناهای قدیمی کیش در فهرست آثار غیر منقول ملی کشور

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، از ثبت کاخ شماره چهار جزیره کیش به عنوان یکی از بناهای شاخص دوره معاصر در فهرست آثار غیر منقول ملی کشور خبر داد.

 مرتضی رمضانی گالشی، گفت: در جلسه شورای ثبت آثار ملی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی که یکشنبه ۱۰ اردیبهشت در تهران برگزار شد، پرونده بنای مورد نظر از سوی سازمان منطقه آزاد کیش ارائه و با تأیید اعضا شورا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

رمضانی گالشی با بیان این که ساخت کاخ شماره چهار کیش “کاخ نخست وزیری” که در جبهه شمال شرقی جزیره روبروی بازار میکامال واقع شده، به قبل از انقلاب اسلامی “دوره پهلوی دوم” برمی گردد و ساخت این بنا تلفیقی از معماری سنتی و مدرن جزیره کیش است.

به گفته وی: این بنا از نظر سبک ساخت، با مجموعه کاخ های کیش الیت، مرجان، بازار قدیمی فرانسه و دیگر سازه های شرکت مرکوری “سازنده مجموعه کاخ های دوره پهلوی” در کیش تناسب دارد.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، در تکمیل سخنان خود خاطر نشان کرد: کاخ نخست وزیری، به همت سازمان منطقه آزاد کیش مرمت و بهسازی شد و با ثبت، احیا و بهره برداری آن در راستای جذب گردشگر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رمضانی گالشی، بیان داشت: با احتساب ثبت این بنا، در حال حاضر جزیره کیش دارای تعداد ۷ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی کشور می باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: جزیره کیش از از نظر میراث فرهنگی دارای ظرفیت های بی‌نظیری است که از این میان می توان شهر تاریخی هزارساله حریره اشاره کرد.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، گفت: سازمان منطقه آزاد کیش سعی بر این دارد تا شهر تاریخی حریره را به عنوان یکی از سکونتگاه های تاریخی شمال خلیج فارس در فهرست سازمان جهانی یونسکو ثبت کند.

لازم به ذکر است: محوطه ۱۲۰هکتاری شهر حریره در دل خلیج فارس نشان از تمدن حداقل هزار ساله ایرانیان در این منطقه دارد که از منظر فرهنگی و تاریخی ارزشمند و دارای اهمیت است.

بنابراین گزارش: ثبت شهر تاریخی حریره در فهرست میراث جهانی یونسکو در آینده نه چندان دور می تواند به عنوان یکی از اسناد مهم اثبات حقانیت خلیج فارس مطرح و جایگاه گردشگری کیش را در سطح جهانی با نگرش تاریخی و فرهنگی ارتقا دهد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://fznews.ir/?p=10498

fznews

fznews

منتظر دریافت گزارش های شما عزیزان جهت بررسی و انتشار در پایگاه خبری مناطق آزاد ایران هستیم

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

رسپینا
هاستیران

تصویر روز:

پیشنهادی: