به گزارش فرینا، سید عباس موسوی افزود: علاوه بر ظرفیتهای خوبی که مناطق آزاد ایران برای توسعه تولید و صادرات و تجارت دارند، منطقه آزاد ارس با موقعیت خاص جغرافیایی و ژئوپولوتیکی در مسیر این کریدور قرار داشته و میتواند نقش خوبی در توسعه مراودات اقتصادی داشته باشد.
موسوی با اشاره به اتمام مناقشه قرهباغ، گفت: اتفاقات زیادی در این منطقه رخ میدهد که طبیعتا در مناسبات ارس با کشورهای همسایه موثر است؛ مناقشه تمام شده و فصل جدیدی از تحولات منطقه در حال شروع بوده منتظر قفقاز جدید با صلح و ثبات دائمی در منطقه هستیم.
وی تاکید کرد: احداث کریدور ریلی ارس و پل آغ بند قطعا برای اقتصاد این منطقه همراه با منافع مالی خواهد بود.
یادآور میشود، چهاردهم مهرماه امسال در نشست روسای کمیسیونهای مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان صورت جلسه اجرایی شروع عملیات پل آغبند برای تعیین جزییات اجرایی و صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در احداث کریدور ریلی ارس امضا شد. بر اساس این صورتجلسه پلی برای خط آهن بر روی رود ارس با سرمایهگذاری طرف آذربایجانی ساخته خواهد شد. این پل به موازات پل آغبند که مسیر خودرویی بر روی رود ارس است، احداث میشود.
طرح پیشنهادی ایران با عنوان «کریدور ارس» یا «ایران راه»، ناظر به احداث مسیری از آغبند تا جلفا به عنوان مسیر شرق به غرب در ایران است که نقش مهمی در برنامه جامع ارتقای ترانزیت ۱۵ میلیون تنی دارد.
گفتنی است این طرح مورد تاکید سران دو کشور در دیدارهای اخیر بوده و به اجراییسازی توافقنامه ایجاد کریدور راه ارس تاکید کردهاند؛ با دستور رئیس جمهور آذربایجان بودجه ۸ میلیون دلاری برای اجرای پروژه پل آغبند کلاله اختصاص یافته و طرح اتصال ریلی نیز در آینده با سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیون دلاری کشور آذربایجان انجام خواهد شد.